onsdag 23. mars 2011

Uther og Merlin

Norsk versjon: Thule, 1994


















Jeg har alltid vært fascinert av Arthur-legendene, og spesielt skikkelsen Merlin. Han er gåtefull, det er usikkert hvor han kommer fra, om han er menneske, gud eller kanskje - som i Uther, tegneserieversjonen av Bo Hampton og Dan Abnett - halvt demon.

Det første møtet mitt med Merlin var i Mørket kommer-bøkene til Susan Cooper, som den tidløse Merriman på besøk i vår "moderne" verden. Senere Arthur-bøkene til Kevin Crossley-Holland, Rosemary Sutcliff og Sigrid Undset (disse husker jeg lite fra). For ikke så lenge siden leste jeg Avalon-serien til Marion Zimmer Bradley, den feministiske versjonen av Arthur-legendene; der er Merlin magikeren og veilederen som arbeider for fred mellom gammel og ny tro.
Jeg ble først i voksen alder kjent med Disney-versjonen, den sprø og godlunte trollmannen som bygger litt (så mye en Disney-versjon kan bygge) på Sverdet i stenen av Terrence White. Så det har alltid vært noe mystisk med Merlin.

Han er den urokkelige seeren, den som vet hva som skal skje. Han kan være en hjelper og rådgiver, men han kan også forlate en mann og se på at han går under for å overlate plassen til den rette arvtageren. Slik han gjør det i Uther, der den unge og fremadstormende krigerkongen Uther Pendragon faller for begjæret til den gifte Igraine. Gjennom tryllekunst forfører han henne, får mannen hennes drept - og blir far til Arthur. Jeg kjente historien fra før, men den er gripende. Akkurat som tragedien som senere rammer Arthur, Guinevere og Lancelot... Gjennom Uther får en samtidig litt engelsk historie, fra ei dramatisk tid.

Det er spennende at nettopp Uther blir spilt av min yndlingsbibliotekar (Anthony Stewart Head) i den nye tv-serien Merlin!

Ingen kommentarer: