tirsdag 2. november 2010

Det er så leit å bli skuffa...

Foto: bokkilden.no
Går det an? Har jeg virkelig gitt opp å fullføre ei bok av Cornelia Funke, den kjempefine eventyrfortelleren som fant opp Mo og Maggie og Støvfinger og Capricorn?

Ja. Det gjelder den nye boka Reckless: Hud av stein. Den er rett og slett umulig for meg. Jeg merka det fort, konsentrasjonen min fløy i alle retninger (mer enn vanlig), og jeg fikk ikke sammenhengen i ting.

Idéen er så spennende! Jacob reiser gjennom et speil fra vår verden inn i en fantasiverden med mange kjente og noen mer ukjente eventyrtrekk. Der er pepperkakehus, mennesker i dyreham, lommetørkler som tryller fram gullpenger og så videre, men også egne Funke-skikkelser. For eksempel goylene: skapninger som ikke har vanlig hud, den er lagd av stein i ulike farger. De har gylne øyne, og de er hjerteløse (symbolsk talt?) krigere som vil overvinne menneskene.
Jacobs bror Will følger en dag etter ham gjennom speilet, og han har begynt å få en hud av stein. Etter hvert skjønner vi at det kommer av et sår han fikk av en goyl. Han holder på å bli en goyl selv, og Jacob må finne et botemiddel før goylene får tak i broren.

Hva er feil?
Det er så mye som ikke blir fortalt. Jeg får hele tiden en følelse av at det er ting jeg burde visst, ting som har skjedd - spesielt med Jacob - før fortellinga begynner. Eller det vil si, mellom åpningskapittelet og resten. Det har gått "mange år", vi får ikke vite hvor mange, fra han gikk gjennom speilet for første gang som 15-åring og til han nå må redde broren. Han har opplevd mye, reist på eventyr, vært i kamp med feer og dverger og hekser og besøkt keiserinnen... hvorfor blir det bare referert og ikke beskrevet, som en del av denne boka? Jeg som leser blir irritert over hemmelighetene.

Vi får ikke vite hvor gamle Jacob og Will er nå. Will er kjæreste med Clara, som går på universitetet i vår verden, og er Jacobs lillebror, så kanskje de kan være 20 og 25 år? Det er viktig for meg å vite. Og brødrene blir ikke beskrevet utseendemessig (Wills øyne er blå før de blir gylne). Det kan være en inspirasjon til å bruke fantasien, men jeg trenger noe å ta tak i...

Verdenen bak speilet er også litt uklar. Det er for mye blanding av gammelt og nytt, og fantasi og det vi kjenner fra vår virkelighet. Kunne det vært ei lita innføring i landets historie og personene der først i boka?

Er lei meg for at dette ikke gikk. Boka har helt klart mye å si, det er fantasi og sterke følelser i fleng, men den er altfor usystematisk og dårlig gjennomført. Det er ikke Funke sånn som jeg elsker henne!
 

5 kommentarer:

Julie sa...

Jeg har også skrevet en anmeldelse av denne boka her på bloggen min. Jeg ser vi er veldig enige. Som jeg skrev på bloggen, ville jeg mye heller at "Hud av stein" var siste boken i en lengre serie, og at historien ble fortalt kronologisk fra den dagen Jacob oppdaget speilverdenen. Det er så mye vi går glipp av... Dessuten synes jeg språket blir litt for svulstig og litt for poetisk til å fremstå som en fantasy med en barsk hovedperson.

Fin blogg, forresten. Her har jeg visst ikke vært før, tror jeg. :)

Synne sa...

Takk for det!
Jeg håper at ikke denne opplevelsen hindrer deg i å lese Blekkhjerte-trilogien. For den er virkelig bra! Skuffelsen ble tilsvarende stor over Reckless.
Du hadde fått med deg at det hadde tatt 12 år, gratulerer:)

Julie sa...

Jeg lar sjelden en skuffende bok skremme meg helt bort fra en forfatter (med mindre det er katastrofalt dårlig da, som jeg jo ikke synes denne var). :)

Når det gjelder alderen så måtte jeg, mens jeg skrev anmeldelsen, flere ganger bla igjennom det første kapitlet å prøve å finne det. Først fikk jeg det for meg at Jacob var femten år da han oppdaget speilverdenen, men så fant jeg ut at han var tolv. Jeg hadde en del problemer med å forbli fokusert og konsentrert gjennom den boka her. :P

Anonym sa...

Denne har jeg ikke fått lest så det var bra å lese hva du skriver om den. Jeg har likt bøkene hennes veldig godt men denne trenger jeg vel kanskje ikke lese?

Synne sa...

Du må i så fall forberede deg på litt ekstra arbeid!