tirsdag 22. november 2011

Ungdomsbøker - november (del 1)

Her kommer noen ord om ei bunke ungdomsbøker jeg leste for ei stund siden. Disse må en vel kunne si har "spenning" som felles merkelapp.

Mangschou, 2011

1. Heaven av Christoph Marzi.
Fra omslaget: "Det er natt i London. David tar snarveien over takene og snubler over ei jente. Hun heter Heaven. Hun er vidunderlig. Og hun hevder at to menn har stjålet hjertet hennes. Skåret det ut av kroppen med kniv. Bli med på en nervepirrende reise gjennom London! Urban fantasy på sitt beste."

Mine tanker om boka: ganske spennende og med et friskt nytt (samtidig litt morbid!) tema. De to hovedpersonene er ekte ungdommer og har både gleder og stress som hører til - enda mer enn vanlig for David (som er foreldreløs og har et ublutt forhold med sosialarbeideren sin) og Heaven (som er morløs, rastløs og nå også hjerteløs og i fare). Akkurat dette med sosialarbeideren fikk meg til å tenke "ok: ikke for de yngste", samtidig følte jeg at jeg gjerne skulle gitt den også til spenningssugne og leseglade tolvåringer. Det er litt forviklinger her, et mysterium og action. Mysteriene, de foreldreløse hovedpersonene og de skumle skurkene minte meg om Neil Gaimans eventyrbøker for den yngre garde, Stjernestøv og Kirkegårdsboken. Bittelite minus for at heller ikke denne tyske forfatteren vil skrive om sitt eget land! Selv om London er en spennende by.

Mari på Flukten fra virkeligheten har også anmeldt boka.



Omnipax, 2011
2. Heksesot av Kari Sverdrup.
Fra omslaget: "Ella ønsker ikke å være en outsider, likevel er det akkurat det hun blir på det nye stedet. En alvorlig hjertesykdom har ført til at hun har vært mye borte fra skolen. Likevel er hun flinkere enn de fleste, og det tåles ikke. Når mor driver med alternativ medisin, blir det enda en grunn til å fryse henne ut. Men Ella finner en spesiell måte å klare seg på. Hekseritualene skal hjelpe henne. Og vennskapet med Anna. Frittstående fortsettelse av Tilfeldig engel."

Mine tanker om boka: ja, så kom endelig fortsettelsen av ungdomsboka jeg likte best av de jeg leste i fjor! Denne gangen blir fortellinga fortalt gjennom Ella, den svartkledte og litt mystiske jenta som sjelden møtte opp på Annas skole. Igjen fikk jeg en magisk følelse. (Det KAN jo også ha noe med det faktumet å gjøre at hekseri har mye plass i denne boka. For Ella driver med hvit magi - for å beskytte seg mot mobberne og sitt eget ustyrlige raseri. Jeg personlig har et litt anstrengt forhold til hekseri fordi jeg ikke kan si om det er noe hold i det eller ikke. Uten dette svaret dirrer et lite spørsmål inn i denne bokformidleren: vil ungjenter som leser dette prøve å begynne med magi? Og er det i så fall OK?) - Likevel, jeg likte boka. Den kan leses uavhengig, men det gir en ekstra effekt å få både Annas og Ellas historie om stedet de bor på, skolen og ikke minst mennene i livene deres.




Gyldendal, 2011
3. Blade: Spille død av Tim Bowler.
Fra omslaget: "Blade gjemmer seg. Spiller død. Noen er etter ham, og han vil ikke bli funnet. Han vet at disse folka ikke er til å spøke med. Men Blade kan passe på seg selv. Det er han nødt til. Det handler ikke om å vinne. Det handler om å overleve. Blade lever livet sitt i storbyens gater. Han klarer seg, men prøver å glemme fortiden. Spørsmålet er om ham har noen framtid? I det siste har han gjemt seg. Spilt død. Han vet at folk leter etter han. Folk som mener alvor. Som er farlige. Men Blade har kontroll, og vet hvordan han skal holde seg unna. Helt til han treffer noen som sakte begynner å rive ned forsvarsverkene hans."

Mine tanker om boka: Blade lever et tøft liv, kanskje det tøffeste jeg har lest om i ei ungdomsbok. Boka er kort, det passer bra for de som ikke orker lange bøker, det er stadig noe som skjer, og en får samtidig noe å tenke på. Første bok i serie. Kommer nok til å anbefale den til neste gutt som spør om noe kort og spennende:)

2 kommentarer:

Mari sa...

Flotte småomtaler, Synne. Blade leser jeg på sengekanten, ikke egentlig noe å kose seg med der.

Synne sa...

Nei, det kan du si, den er ganske dyster:)