torsdag 24. november 2011

Bragepris og julenisse på en torsdag

Nå er altså Brageprisen delt ut. Prisen for beste barne- og ungdomsbok gikk til Inga Sætre med tegneserieromanen Fallteknikk. Gratulerer!

Jeg var så heldig å få være med på avstemningen i denne kategorien:) Vi skulle velge mellom fire nominerte: Fallteknikk, science fiction-romanen Aarons maskin av Sverre Knudsen, den tegnede fagboka Gjøken av Bjørn Arild Ersland og Hilde Kramer og ungdomsboka Utfor av Sunniva Relling Berg. Jeg får si at jeg håpet at Utfor skulle nå helt opp; den er utrolig bra skrevet! Den har jeg planer om å skrive et innlegg om senere.

Cappelen Damm, 2011

Vinneren falt jeg ikke helt for, og jeg tror ikke det har med formatet å gjøre (jeg liker tegneserier); jeg klarte ikke å sympatisere med hovedpersonen og engasjere meg i historien. Tegningene var enkle og litt uvørent lagd, det gjorde meg frustrert. Men den har altså falt i smak hos andre! Vil du ha en positiv anmeldelse kan du for eksempel lese dette innlegget på bloggen Flukten fra virkeligheten.
En ulempe med Brageprisen er blandinga av bøker innen ulike sjangre og former på nominasjonslista. Barne- og ungdomslitteratur er et så bredt felt! Thomas Espedal, vinneren i kategorien skjønnlitteratur med romanen Imot naturen, etterlyste også en egen kategori for dikt.

Ellers har julestemninga begynt å snike seg inn! Vi har stilt ut julehobbybøker og adventsbøker for barn på biblioteket, og jeg har funnet ut at jeg vet altfor lite om julebøker. Mye spennende og vakkert! I dag leste jeg både i Brev til julenissen (1986) og Brev fra julenissen, sistnevnte er skrevet av J.R.R. Tolkien til hans egne barn i brevs form med lekre illustrasjoner.
Kanskje det kommer noen anmeldelser av julebøker? Vi får se.
Håper alle får ei fin adventstid!

Tiden, 1997


Ingen kommentarer: