fredag 9. september 2011

Og ute er det nydelig vær, for en gangs skyld


Inne er det snørrsnyting og sitronbrus og varmt teppe rundt beina. Nå er jeg altså skikkelig forkjøla, hjemme fra jobb. Håper jeg ikke smitta for mange på skolebesøket mandag, for dette er kjedelig altså!

Jeg setter vinduene opp så effektivt jeg kan og prøver å nyte sola der den skinner inn på godstolen. Ser hvordan den farger elva gullhvit. Kjenner sånn på lengselen etter å få være ute og virkelig nyte den ekte utelufta. For selv om det har vært mye regn i det siste (stakkars potetbøndene på Jæren) kan det jo bli en fin høst. Kanskje det blir regn igjen imorra.

Når en ikke orker så mye annet er det perfekt å ha ei bok eller en film å ta til. Disse dagene har jeg blant annet:
  • sett spillefilmen The Last Airbender på dvd. Skuffelse! Er nok bedre som tegnefilmserie. Kunne hjulpet med Jasper fra Twilight som en av hovedpersonene, men skuespilleren klarer slett ikke å komme med "comic relief" som karakteren skal. Mye vifting med hender og føtter og dårlig skuespill. 
  • sett nest siste Harry Potter-film på dvd. Hadde flere ganger en følelse av å se noe nytt, selv om jeg så filmen flere ganger på kino!
  • sett program på TV som jeg aldri får sett i ei vanlig arbeidsuke
  • lest fantasyserien Drageriddere av Jo Salmson. I alt seks bøker, lettleste og med mangapregede svart-hvitt-tegninger. En av dem er med i tXt-aksjonen for ungdomsskolen i år!
  • lest dystopien Divergent av Veronica Roth, anbefalt av flere bokbloggere. Veldig spennende, fikk assosiasjoner til flere andre bøker i sjangeren - det plaget meg litt - men godt arbeid. Har tenkt å skrive mer om den senere.
  • lest barneboka Flaks av John Hollen og Mattias Hollen Aasen (sønn). Søt historie om en gutt som alltid har uflaks helt til han en dag finner en trekløver! Handler også om vennskap.
  • lest 3 oversatte ungdomsbøker fra kulturfond-ordninga: Knust suppe av Jenny Valentine (om sorg og vennskap. Skrive mer om den?), Kirkegården av Gerdur Kristny (islandsk grøsser, burde egentlig hett Lenestolen!) og Hallo, elsk meg da av Johanna Thydell (jenter, rivalisering og vennskap; syntes jeg hadde lest det før og ble ikke veldig sjarmert)
  • lest ei Buffy-bok (Bad Bargain); holder på med en til
Det heter at den som elsker bøker aldri vil kjede seg. Likevel, jeg ville faktisk mye heller vært ute i frisk luft - eller i den litt mindre friske biblioteklufta - enn å bare sitte her. Så hvis du kan - kom deg ut!

Ingen kommentarer: