tirsdag 13. september 2011

Nye ungdomsbøker


Foreningen !les har lagt ut ei liste over nye norske ungdomsbøker for 2011 (uPrisen). Denne lista var ny for meg, og flere av titlene gleder jeg meg til å lese! Her har du blant annet bok 2 om vampyrdreperen og siste bok om den 4. parallell. Oooog endelig siste bok i serien om Runesteinen.
Så har jeg lest 4 nye kulturfondbøker for barn og ungdom:

Hvis du elsker meg av Anneli Klepp: sommerferiebok, overraskelse/ skuffelse. Feilen min var at jeg før start bare leste bakpå boka, der det ser ut til at det blir en viss action, og ikke tenkte på de andre utgivelsene av forfatteren: Lusne forviklinger og varm blåbærpai og Mugne forviklinger. - Det er litt spenning i Klepps bøker, men først og fremst er det en lett tone, noe humor, typete karakterer (for eksempel et par udugelige foreldre) og en skikkelig happy ending. Roald Dahl-aktig, bare mindre ekstrem? - Hvis du elsker meg er hakket mørkere enn de andre, spesielt i starten, men så blir det litt vel enkle løsninger på problemer. Koselig, har noen fine episoder og personer jeg ble ganske glad i, jeg hadde bare venta meg ei mer intens ungdomsbok. My bad!
(Barnebokkritikk har anmeldt boka her.)
Saiko av Linn T. Sunne: lettlest ungdomsbok som blir ganske så mørk. Åmål-lignende bygd, jenter som fester, en eldre gutt som bruker et intimt bilde som pressmiddel for å få seg "liksom-kjæreste", en drømmegutt som SPOILER det ikke går så bra med. Jeg prøvde å like boka, men jeg følte først at den ble for forelskelses-søt og så for depressiv og langdryg (selv om den er kort), med en uproff slutt. Det mangler etter mitt syn sammenheng, helhet. Men som sagt, lett å lese. Se her for en mer positiv anmeldelse:)

Tenkestjerne2 av Kristian Bergquist: vant romankonkurransen Fysikk - mystikk i 2010. Min dom: Nei. Nei. Dette likte jeg ikke. Helt klart inspirert av Erlend Loe og Naiv. Super; bankebrettet er bytta ut med bordtennis (som jeg liker!); men vanskeligere å forstå - fysikk-poesi er en interessant tanke, men bare delvis vellykka, av og til ufrivillig morsomt - og med en sur hovedperson som jeg ikke klarte å sympatisere med. Synd, for det er ett eller annet der...


Omnipax, 2011
Meg og en kritthvit T-skjorte uten trykk på av Liv Eirill Evensen: bedre! Kjemperar, men bedre. Lyspunktet i denne bunka.

Utsida gir inntrykk av at det er ei bok for ganske unge lesere, men helt fra starten er det klart at den passer best for, skal vi si, 14 og oppover. Kapitlene er korte, språket er forholdsvis lett med korte setninger, men innholdet er modent. Iallfall et forsøk på modenhet:)
Anne og Aksel lager sitt eget tomanns-firma der målet er å bli rike på ganske sprø ideer - som å dele ut T-skjorter i store størrelser med påskriften "Eat or die" til overvektige kvinner på kvinnedagen. Hvert kapittel blir innledet av en ekte, formell prosjektbeskrivelse med en god porsjon selvironi (ett av punktene heter "hvem skulle liksom forestille å gjøre hva"). Ellers får vi Annes versjon av historien om henne, Aksel og forholdet dem imellom - delvis fortalt til leseren og delvis henvendt til Aksel, hvor han enn måtte være etter at han - SPOILER - døde i (blod?)kreft. Så dette er ikke ei tøysebok. Den er dypt alvorlig, bare sprø i tillegg. Og rørende.

Ellers begynte jeg på Nelias natt av Gro Fykse, fortsettelsen av Nelias gåte som jeg nok lovpriste her for dens originalitet:) Andreboka starter ikke med noe sammendrag av førsteboka, og det er ingen forklaringer til ord og navn - helt klart meningen at en skal lese dem rett etter hverandre. Fikk en nagende følelse av å ikke like fortsettelsen. Jeg finner logiske feil og ting jeg vil rette på... vil likevel prøve å gi den en sjanse. En gang. Når jeg får lånt førsteboka på nytt.

Ingen kommentarer: