onsdag 12. januar 2011

Alarm: Twilight! Eller?

Foto: bokkilden.no
Jeg bestilte Hush, hush av Becca Fitzpatrick i vinter etter å ha lest en positiv anmeldelse på en av bloggene jeg følger. Kjøpte også oppfølgeren, Crescendo.
Begynte å lese.
Så slo denne Twilight-alarmen min til igjen (blogget om her).

Jente i hovedrollen, bor hos en forelder, enebarn? Jepp.
Selvstendig og sterk? Jepp.
Gutt på skolen, mystisk og kjekk/pen, som hun må sitte med i klassen? Jepp.
Farlige situasjoner som han redder henne ut av? (Fortrinnsvis i mørke bakgater. ) Jepp.
Romantikk og hete scener? Jepp.
Og når den alarmen slår inn får jeg problemer med lesinga. Kjempesynd, for disse bøkene er spennende. Ved andre gangs raske gjennomlesing fikk jeg et nytt syn på dem.

Spørsmålet er: hvordan kunne jeg lese så lenge uten at de nedenforstående punktene veide opp for de "uoriginale" Twilight-verdiene?
1. Engler, ikke vampyrer. Men selvfølgelig falne engler, mystiske og mørke og farlige.
2. Tilbakeblikk på flere hundre år gamle konflikter og skumle hendelser.
3. SPOILER SPOILER en skurk som iallfall ikke jeg mistenkte (i noen av bøkene), solid krimgåte.
4. En skikkelig cliffhanger i slutten av bok 2.
5. En innvikla mytologi der falne engler og Nephilim og vokterengler (guardian angels) krangler og komplotterer, også nede på jorda. A propos engler!
6. Et høyt tempo, stadig noe farlig som skjer eller ei ny vending. Se også punkt 3.
7. Den høye, mørke unge mannen er aggressivt sensuell og frekk. (Stephenie Meyer, som er mormoner, vil selvfølgelig ikke ha en sånn helt!) Samtidig er Patch øm og kjærlig når de så har blitt kjærester. Wow.

Jeg sier ikke at alle disse punktene er viktige eller ønskelige. Men de gjør jo i det minste fortellinga om Nora og Patch litt annerledes enn den om Bella og Edward.
Ett av de felles elementene, umulig og/eller forbudt kjærlighet, er noe som har inspirert tusenvis av fortellinger i flere hundre år. Leser en "jentebøker" kommer en ikke utenom det. Men av og til kan en få en ny vri som nettopp virker som en ny vri og gir en god opplevelse!
Jeg bruker ikke terningkast på bøkene jeg leser, men denne ville nok fått en 4er.

4 kommentarer:

Maria sa...

Så bra at du likte bøkene :)

Anonym sa...

Hei!
Jeg har vært litt skeptisk til disse bøkene - mest på grunn av at jeg trodde de lignet på Twilight (ikke stor fan..). Men etter å ha lest dette innlegget fikk jeg lyst til å lese dem allikevel :-)

Hilsen Silje

Mari - Escape In A Book sa...

Fin anmeldelse. Selv slukte jeg Hush, Hush men jeg har enda ikke fått plukket Crescendo ned fra bokhylla. Ble veldig nysgjerrig på hvem som faktisk er skurken nå!

Synne sa...

Na-na-na-na-na-na, jeg sier ingen ting...