lørdag 18. desember 2010

Flere bøker, ja da

Sånn er det når en har ei ventepåblogginnleggbunke og trenger litt ekstra armslag på pulten!

1. Opp ned... og litt til siden av Øystein Bache, den ene halvdelen av komikertrioen Bache og Gokstad (som hadde denne artige videoen).



Dette er en helt annen type bok enn thrillerne i forrige innlegg. Hva skal jeg si? Likte boka sånn midt på treet. Bra skrevet, syns jeg.
Velkommen tilbake til den tida da ungdommen gjorde noe annet enn å sitte foran dataspill dagen lang:) Selv om handlinga nok foregår i vår tid.

Tre kamerater - to gutter og ei jente - bruker en sommer på å planlegge et romfartsforsøk: hva slags tubemat passer best i vektløs tilstand? De bygger ei skikkelig "utskyterrampe" og gjør det de kan for at forsøket blir perfekt. En ganske så sprø far som stadig sier "Fillevimp", en tøff morfar og to hvite mus gjør sitt til at denne boka er spesiell. Og så er det en bitteliten forelskelse på gang også...

2. Herlig uærlig av Ally Carter (serien Katarina Bishop). Her har vi spenning igjen! Akkurat som Alex Rider og Unge James Bond har Katarina Bishop et problem: hun har en fortid som hun prøver å flykte fra. Ikke som agent eller etterforsker, men som profesjonell svindler (wow!). Nå prøver hun å leve et vanlig liv som en lovlydig ungdom på en vanlig, britisk kostskole. Men den gang ei... Når faren (som også er tyv) blir beskyldt for et tyveri Katarina ikke tror han har begått, er det hun som må bevise det - med fare for sitt eget liv. Hun får hjelp av en gjeng andre fingernemme og intelligente ungdommer.
Dette er en serie jeg gleder meg til å følge med på!

3. Ormeøyet av Tore Aurstad. Det er Tore Aurstad som har lagd den grøssete Absalon og Miranda-serien som jeg gjerne anbefaler til spenningssugne unger. Men her beveger han seg over i fantasy. Og science fiction? Det handler iallfall om parallelle verdener, der vår verden (dvs. Oslo) har en gjesterolle. Eller er det egentlig vår verden? Er det det som kunne ha vært vår verden i en parallell dimensjon? Jeg blir litt forvirra, og det blir jammen hovedpersonen Pia også. Men hun er også handlekraftig. Når onkelen Sjur blir tatt av hertugens hirdmenn og satt i fengsel følger den foreldreløse jenta etter ham til Klosterøya. Og der møter hun ei gammel, gal dame med hennes eget navn. Skummelt...
Jeg syns dette var en av de bedre, norske fantasybøkene jeg har lest. Litt forvirrende, som sagt, men bra.

Ingen kommentarer: