tirsdag 7. juni 2011

Ventepåblogginnleggbunke i juni - del 1

1. Søsteren min på peishylla av Annabel Pitcher. Barnebok om ti år gamle Jamie som har mistet storesøsteren sin i en bombeaksjon. På baksida av boka står det: Det er fem år siden nå, og alt er verre enn før. Og det ER ille! Alkoholisert, muslimhatende far, fraværende mor, mobbing på skolen, og så videre. Det er ei dyster bok, rett og slett. Lyspunkt på slutten, som seg hør og bør, men. Ellers har jeg problemer med Jamies måte å fortelle på. Det er helt klart en tiåring som forteller, og det er ikke så rart i ei barnebok, men jeg syns dette ble kunstig:

"Hvor er det du har vært spurte jeg da håndtaket ble vridd om og Jas kom inn i gangen. Hun så på meg som om jeg var helt dum, og sa På skolen. Løgnen slo meg i ansiktet, og kinnene kjentes som telefonsvareren som lyste lyste lyste rødt. Ikke ljug sa jeg, og hun sa Ikke snok på en sånn sarkastisk måte." (s. 126)

Dessverre ikke ei bok jeg vil ta med meg videre. (Den er forresten ukas bok på bokbloggturneen, blir spennende å se hva andre syns!)

Men så:



2. Lou: Dagboksdager av Julien Neel. Søt, artig tegneserie om lille, kreative, fantasifulle, forelska Lou og den late, rare, men snille dataspillende mammaen hennes. Lou er vel en 11-12 år gammel, tenker jeg. I Frida med hjertet i hånden-alderen:)
Boka er ganske tynn, med lekre, lett mangainspirerte tegninger. Veldig fin.

3. Forførende ondskap av Rebecca James. Psykologisk thriller for ungdom. Denne biter! (Skal visstnok også ha blitt kalt "Twilight uten vampyrer"!) Jeg kommer til å tenke på ei anna bok jeg leste for noen år siden: Antichrista av Amelie Nothomb. Også her er det to jenter i sentrum; hovedpersonen blir satt i skyggen av ei aktiv og livlig, men psykopatisk, venninne som griper inn i livet hennes på uventede og grufulle måter.
Kathrine i denne boka har en mørk hemmelighet, en hemmelighet som blir avslørt for leseren litt etter litt (vær forberedt på sterke scener)... men som Alice av en mystisk grunn kjenner til - og presser henne med. Innimellom får vi glimt fra nåtiden, så vi har en idé om hva som kan ha skjedd mellom dem - men den siste avsløringen er overraskende som avsløringer skal være!

Ingen kommentarer: