onsdag 1. september 2010

Dagens matriotiske

Da jeg gikk på skolen hadde vi av og til regler. Regler som skulle lære oss å huske ting. For eksempel navnene på byene i Agder. I Aust-Agder: Lille Gode Arne Trenger Ris (Lillesand, Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Risør). I Vest-Agder: Kristian Maler Far Flekkete (Kristiansand, Mandal, Farsund, Flekkefjord). Det var veldig praktisk; jeg husker dem ennå og kan dermed si hvor sørlandsbyene ligger.

Det er bare ett problem. Nå er det en by som mangler i regla. Og den mangler også i et atlas vi nettopp fikk fra Norsk kulturfond. Nemlig byen der jeg bodde i 11 år: Lyngdal. Nå var den riktignok ikke en by den gangen, da hadde den ikke kulturhus engang og ikke noe badeland. Bibelcamping hadde vi selvfølgelig, og dyrsku og handelens dag. Lyngdal fikk bystatus nyttår 2001, og jeg var til stede under feiringa. Vi stod der i gatene og så ordføreren kjøre forbi i en cadillac (?), gjennom den flotte "byporten" som nok ble montert ned rett etterpå. Litt flaue var vi, men jeg syns iallfall det var stas.

Lyngdal er altså en sørlandsby. Men når kommer den inn i byregla?

1 kommentar:

annkolaas sa...

Hehe, sånne regler hadde vi også. Problemet er bare at hukommelsen min ikke duger..