torsdag 9. september 2010

Min leserpersonlighet

Jeg fikk tips om at bloggen Biblioteker og labyrinter hadde lagt ut en test for leserpersonlighet. Jeg elsker tester, så jeg tenkte jeg kunne fylle ut denne.

1) Leser du rutinemessig bøker om igjen?
Nei. Jeg har for mye jeg skulle ha lest! Men det hender en sjelden gang at ei virkelig god bok blir lest flere ganger.

2) Er du opptatt av å holde bøkene dine pene?
Ikke veldig. Men de holder seg fine når jeg ikke leser dem flere ganger:)

3) Har du lister av bøker du planlegger å lese?
Ikke skriftlig iallfall. 

4) Hvordan velger du ut hvilke bøker du leser?
Det varierer. Ofte er det ei ny bok i en serie, eller baksida ser spennende ut... leser gjerne første sida. Veldig sjelden at jeg leser ei bok fordi "alle" har gjort det.
Tidlig om høsten leser jeg nok mer bøker for å forberede meg til bokprat for barn og ungdom. For å holde meg oppdatert. Men ser den forferdelig kjedelig ut legger jeg den fra meg...

5) Finnes det bøker du aldri ville nedverdiget deg til å lese grunnet omtale?
Vet ikke. Hva betyr "nedverdiget"?

6) Leser du alltid ferdig en bok hvis du ikke liker den?
Leser stort sett begynnelse, slutt og noe midt i mellom.

7) Hvor mye leser du hver dag?
I gjennomsnitt 1 time, det blir dessverre nedprioritert. (Fint uttrykk for at jeg lar andre ting stjele oppmerksomheten:))

8 ) Tenker du noen gang på at du burde skjerpe hva eller hvordan du leser, på samme måte som du tenker at du burde spise sunnere eller trene mer?
Kanskje at jeg bør lese litt saktere for å virkelig få med meg finesser i språket osv. Men det har jeg ikke tid til!

9) Språk eller handling, eller er dette et absurd spørsmål? Tenk fort.
Begge deler!

10) Regner du mer enn 60% av din lesertid som avslapning?
Ja, når ikke jeg forbereder meg til bokprat!

11) Er litteratur hovedsaklig underholdning, dannelse eller flukt?
Flukt, kanskje? Varierer.

12) Har du noen gang likt en bok og nektet å innrømme det av kulturstatusårsaker?
Kunne vært House of night-serien? Men jeg har jo innrømmet det på internett, og da er det jo offentlig!

Ingen kommentarer: