mandag 28. mai 2012

En smakebit på søndag (eller mandag): City of Lost Souls

Walker Books, 2012


Sent mandag kveld kommer smakebiten for søndag! I går ble jeg ferdig med bok 5 i Mortal Instruments-serien, City of Lost Souls. Her skrev jeg om de to første bøkene. Jeg leste bok 4 (City of Fallen Angels) rett før femmeren, og disse er det viktig å lese etter hverandre, fordi det er en skikkelig cliffhanger i slutten av den fjerde. Når det er sagt, så (liten SPOILER her) er det ikke vanskelig å gjette hva som kommer til å skje - plottet er ganske forutsigbart. Likevel - det er action i mengder. Vampyrer biter, varulver glefser og engler stråler, og hovedpersonene strever med spørsmål om hvem eller hva som er godt og vondt.

Tonårsboken kritiserer omslaget til denne femte boka, illustrasjonen vitner om ei kjærlighetshistorie og ikke nødvendigvis hardkokt urban fantasy. Men kjærlighet er faktisk ganske viktig i serien, og kanskje spesielt i City of Lost Souls - så hvis en er allergisk mot romantiske ideer og idealer a la Twilight er nok ikke Clares bøker det rette valget. Men positivt: synsvinkelen skifter, og det kommer inn flere personer etter hvert som det er interessant å følge. I tillegg er det en virkelig mørk undertone som gjør at jeg blar i spenning. Ett stikkord kan jeg røpe: besettelse.

Smakebiten kommer fra side 242:

"Enough," Magnus said. "Tell us what the 'little' thing you want in return for your plan is."
Azazel templed his hands - hard workman's hands, the color of blood, topped with black nails. "One happy memory," he said. "From each of you."

For flere smakebiter, besøk Flukten fra virkeligheten som er vert for denne ukentlige utfordringa. Denne gangen skriver hun også litt om Grand Prix! Og ja, jeg stemte på Sverige. Ikke det at de trengte det akkurat.


 

4 kommentarer:

Mari sa...

MGP måtte jo nevnes denne søndagen. Vi har god smak, Synne, like god som resten av Europa ;)

Smakebiten var spennende! Jeg har jo de tre første bøkene liggende her og jeg har lyst til å lese dem. Det som hindrer meg nå er snakket om plagiat rundt Cassandra Clare, jeg liker ikke helt det.

Synne sa...

Plagiat: etter det jeg har lest mener de at Jace ligner for mye på Draco Malfoy, som Clare har skrevet fanfiction om. Det kan jeg ikke skjønne. De er lyshåra og er over gjennomsnittet arrogante, men ellers ser jeg ingen likhet:)

Synne sa...

Nå har jeg lest denne artikkelen: http://www.fanhistory.com/wiki/Cassandra_Claire's_Plagiarism, og skjønner hva du sikter til, Mari! Men det virker som om Clare har oppgitt hvem hun siterer fra. Så sant det ikke er flere sider om gangen, burde det kanskje være ok? Det er nok vanlig i fanfic.

Mari sa...

Ja, men jeg føler det litt problematisk. Det gir meg en litt dårlig magefølelse. Det burde nok kanskje vært noen tydeligere regler for fanfic. Vil være rart om det ikke skjer noe etter alt oppstyret rundt E.L. James 50 Shades of Grey trilogi som startet som Twilight fanfiction.

Det kunne vært interessant å høre hva J.K. Rowling og Stephenie Meyer faktisk syntes om disse to sakene :)