søndag 4. desember 2011

Det døde land

Cappelen Damm, 2011

Jeg hadde aldri trodd det kunne gå an. Men jo. Josefine Ottesen skuffa meg. Den siste boka i dystopi-serien (postapokalypse-serien?) Det døde landet ble aldri som jeg hadde håpt og tenkt. Her er min blide anmeldelse av forrige bok, Gjenfødt.

Gudløs er en tanke depressiv. Jonah trodde han hadde funnet lykken og svaret på meningen med livet i De Tre Byene, der følelser skal kontrolleres og intellektet dyrkes, men nei. Hans biologiske far (her kommer det en spoiler) vil bruke Jonah i et hasardiøst sosiologisk eksperiment, og den kjærlighetssugne eleven hans Tao (en klon) blir for krevende for de styrende, som "demonterer" ham uten å fortelle det til Jonah. Jonah ser ingen annen utvei enn å flykte, se om han kan finne tilbake til livet i landsbyen han en gang reiste fra.
Så går ikke det så bra, og han finner aldri fred. Før kanskje helt på slutten. Slutten er åpen, vi får aldri svar på alle spørsmål, og det kan være en fin ting, men jeg syns det blir for mye ubesvart. Ett viktig budskap får vi: uten kjærlighet er en ingenting.

Så: depressiv.  Ellers var boka skjemmet av 1) for dårlig skriving (unødvendige gjentagelser og klisjeer) og 2) for dårlig oversettelse. Noen åpenbare skrivefeil, men også ord som ikke er oversatt ordentlig fra dansk til norsk. "Compagniet" har aldri vært en norsk skrivemåte, for eksempel. I det hele virker det som om det er et hastverksarbeid. Ottesen har hatt lyst til å bli fort ferdig med boka, og oversetteren har vel hatt for liten tid på seg?
Jeg hater det. Jeg føler meg snurt. Jeg skulle så gjerne likt hele serien.

For den har virkelig kvaliteter! Det hender jeg stopper opp og tenker "wow, hun har virkelig jobbet med dette", og "for en spennende verden"! Jeg får lyst til at det skal gå godt med Jonah. Jeg blir fascinert av de andre personene og historien deres. Og de tre bøkene tar til sammen opp et sentralt tema: hva er et menneske? Når du tar følelsene, tankene, troen, fra et menneske, hva står igjen da?

Pliiiiiiis. Skriv Gudløs på nytt? Jeg må vite hva som egentlig skjedde med Jonah og de andre. Ikke tull.
Anmeldelse i Berlingske Tidende: http://www.b.dk/boeger/hvem-vil-du-vaere

Ingen kommentarer: