tirsdag 20. mars 2018

Baksjå og framsjå: februar, del 2

Her er første del av februar-innlegget.

Ungdomsbøker

Aschehoug, 2017
Støvets bok er en ny spenningsserie av Philip Pullman. I den første boka La Belle Sauvage møter vi blant andre ei jente som heter Lyra. De som kjenner Pullmans serie fra "alternative Oxford" (Den mørke materien, som jeg skrev om for elleve år siden) vet hvem det handler om. Men her er ikke Lyra noen rappkjeftet, modig jentunge; hun er en baby som blir etterlatt i et nonnekloster, jaktet på av en skummel organisasjon og reddet av to unge helter gjennom en katastrofeaktig flom. "La Belle Sauvage" er navnet på båten de rømmer i. Vi blir best kjent med Malcolm, båtbyggeren og en vertshusgutt som har nyfikenhet, mot og rettferdighetssans i mengder.

Som i den første trilogien får leseren sin andel av skumle skurker, gamle mysterier og akkurat passe overnaturlig krydder. Og blod. Vi møter Lord Asriel og Fru Coulter for første gang.
Et must for alle som elsket de første Lyra-bøkene, men også for de som vil ha en handlingsmettet og god historie.

---

Geek Girl: fra geek til chic av Holly Smale er ei moderne
Spektrum, 2014
askepott-historie hvor Askepott ikke er fattig på penger og frihet, bare på motesans og selvopptatthet. Visstnok inspirert av forfatterens eget liv som "geek" (nerd) og forvirra, plutselig modell.
Jeg ville gjerne like boka, og den vil kunne glede mange, men den deilige gutten som faller pladask (men samtidig sofistikert, naturligvis) for den klumsete jenta blir for søkt for meg. Og ja, de har med den ekstremt homsete modellmanageren (stylisten?) også.
Pluss for et fint budskap om hvordan usunn og uærlig modellbransjen (som forfatteren kan ha førstehåndskjennskap til) blir.
Og så må kanskje vi nerder få lov til å drømme litt også? Joda!

---

Aschehoug, 2017
Denne boka elsker deg av PewDiePie er en gjennomillustrert parodi på visdomsord en finner på nettet i "glass og ramme". Alt du kan tenke deg av snille, inspirerende setninger snur denne populære vloggeren (visstnok verdens mest populære YouTuber) om på. Resultatet blir dels grovt. Dels søtt. Dels bare veldig morsomt. Og ekstra artig hvis du er lei av visdomsord som deles i fleng på nettet.

---

Killerinstinkt av Thomas Enger (ebok) er en ekte psykologisk thriller for
Boka har fått mange gode anmeldelser på ungdommenes egen anmelderside Uprisen.no (et prosjekt hos foreningen !les).
Kagge, 2017
ungdom. Hovedpersonen Even må finne ut hvem som drepte ekskjæresten hans og en klassekamerat. Er det noen Even kjenner? Er han selv helt uskyldig? Det er spenning til absolutt siste slutt og en løsning på gåten som en ikke har forestilt seg.

---

En av mine favoritter fra 2015, Den hjemsøkte trappa i serien Lockwood & Co av Jonathan Stroud, har dessverre ikke blitt fulgt opp med videre oversettelser til norsk. Jeg fikk lyst til å vite hvordan det gikk videre med Lucy Carlisle og de andre spøkelsesjegerne, og bestilte de neste bøkene i serien på originalspråket - dels som elydbøker (Storytel) og dels i papir (biblioteklån). I februar rakk jeg å høre ferdig bok 2, The Whispering Skull. Jeg er nå nesten gjennom siste lydboka og håper på å skrive mer om serien snart.

Oppsummert

Februar 2018 var et bevis på at det går an å lese litt færre bøker enn vanlig, men likevel ha fått det meste: noe å humre av, grøsse av, gråte over og irritere seg over. Og de gode historiene: Klassen. La Belle Sauvage. Å være dødelig. Snillionen.
Og jeg har sett at jeg fremdeles kan ha fruktbare bloggeperioder.

Hva skjer nå i mars? 

Jeg har vært mye og reist så langt i mars, og måneden vil også avsluttes med reising (sørover til påske). En av turene gikk til Sandefjord og Bibliotekmøte (reportasje på NRK Østafjells her), hvor jeg blant annet hadde mine siste dager som leder i NBF Barn og unge (spesialgruppe for barne- og ungdomsbibliotekarbeid). Nå kan jeg følge spent med utenfra!

Jeg spilte nettopp inn en sopranstemme til nettkor-prosjektet Virtual Contemporary Chorale, som jeg har meldt meg på i år (mens jeg fremdeles venter på nytt Whitacre-prosjekt!) Det måtte en del oppvarming til, men jeg sendte inn et klipp jeg var ganske fornøyd med. Gleder meg til å se hvordan vi blir til slutt.

I forbindelse med innspillingen av videoen oppdaget jeg hvor tungpustet jeg faktisk har blitt. Kroppen min har skjønt at den ikke er 20 år lengre, ryggen klager igjen, og jeg prøver hardt å motivere meg selv til mer bevegelse.

Så: ut og gå med spøkelsesbok (se over) på øret!

Ingen kommentarer: