tirsdag 25. oktober 2011

En moderne klassiker?

Tre ganger ble han vekket av vibrasjonene fra høylytte tropper som trampet forbi. Hver eneste gang ble han liggende stiv, halvkvalt av skrekk, lenge etter at jegerne hadde passert. De lette fremdeles etter ham, med fornyede krefter.
Aldri hadde en så ujevn kamp utspilt seg i treet:
Ett barn mot resten av verden.

Ja, jeg tror faktisk denne kan ha potensiale til å bli en klassiker! Jeg får en følelse av å være i verdenen til Greven av Monte Christo, Oliver Twist eller fantasyklassikere som Narniabøkene, samtidig som boka virker aktuell. Fabler har gjerne den egenskapen. Det er mulig at Tobie Lolness skal være en allegori over personer og samfunn som fins eller har vært i virkeligheten (kan ikke helt min verdenshistorie), men den retter iallfall en generell pekefinger mot maktsyke og dumme mennesker som manipulerer og terroriserer andre - og som ikke bryr seg om miljøet. Klimatrusselen er overhengende, og overforbruk av naturressursene gjør ting verre.

Men først og fremst er det ei god historie som er spennende, magisk, rørende og intens. Den handler om Tobie Lolness, en halvannen millimeter lang trettenåring som har Treet som sin eneste kjente verden. Der har han vokst opp sammen med far og mor, men er fra første bokside på flukt. Faren hans nektet i sin tid å avsløre en vitenskapelig hemmelighet som kunne kommet resten av samfunnet til gode (men som kunne være katastrofal i feil hender) og dermed ble den lille familien sendt i eksil. Nå er foreldrene tatt til fange, og Tobie i livsfare.

Utover i fortellinga får vi tilbakeblikk til tidligere hendelser. Vi møter Tobies gode venner, bitre uvenner og (SPOILER) èn som går fra å være det ene til det andre. Alt utspiller seg i en mikroskopisk verden, der mygg og snutebiller er uhyrer og det tar uker å gå fra den ene greina til den andre. Artig!

Det hender at jeg stusser over oversettelsen. Jeg blir av og til forvirra over tidsperspektivet på det som skjer, tilbakeblikkene er ganske lange. Men likevel, jeg liker boka og leser den fort. Slutten er en real cliffhanger, og det skal visst komme 6 bøker i alt.

Med få ord: magisk - dramatisk - romantisk - for både unge (12 og oppover?) og eldre.

Eli lurte på hva jeg syns om denne boka. Nå lurer jeg på hvorfor hun lurer på det. Spent på din dom!

2 kommentarer:

elis lesebabbel sa...

Kommer! Du er nok mer begeistret enn meg. Men som du veit: meg og fantasy. Men vi kommer nok til å ha den ( les : lese den inn) hos oss også.

Silje sa...

Denne hørtes interessant ut:-) Fabler er jo stort sett tidløse og har derfor større potensiale til å bli en klassiker.