lørdag 30. januar 2010

Så var det fantasy



Har nå lest meg opp på litteratur om fantasy. Utrolig spennende! Visste du at den første skikkelige fantasyboka, Phantastes ble skrevet av George MacDonald i 1858? Jeg har bestilt den fra et bibliotek og gleder meg veldig.

Ellers har jeg lest litt i Nibelungsagaen, egentlig en opera av Wagner som bygger på eldgamle myter. Den handler blant annet om en ring, smidd av en dverg, som tar makt over den som bærer den og får ham til å gjøre onde ting. Hm. Høres litt kjent ut.

Poenget er at fantasylitteraturen ikke står alene, selv om den har sine særtrekk - det er en litteraturform i en lang rekke av fortellinger.
Og så fins det uendelig mange fantasybøker også, som de fleste vet. Heldigvis også mange som ikke følger sjangerlovene, eller som er så bra skrevet at du glemmer at de gjør det.

I går så jeg filmen Avatar. En bastard, blanding av action, science fiction, urfolkmyter og fantasy. Men først og fremst nydelig animasjon. Eneste aberet var den overtydelige annerledesgjøringen av de innfødte. Ugh, ugh.

Se traileren her!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er ihugga fantasyfan, men synes ofte det er langt mellom godbitene. Har du lest mye? Hva er dine favoritter? Morsomt at du nevner Niebelung - jeg har jobbet mye med historien om Sigurd Fåvnesbane. Det er veldig spennende. Du kan lese om det her: http://knirk.wordpress.com/2009/09/13/en-forbannelse-mange-versjoner/

Synne sa...

Det kan være langt mellom godbitene, ja:)
Jeg kjøpte en trilogi på Amazon, den er skrevet av Rosemary Edghill. Der er faktisk rammefortellingen fra vår verden (bibliotekmiljøet i New York:)) det jeg husker best! Fordi det er så annerledes!
Vi fikk nettopp Nibelungesagaen på kulturfond til biblioteket, så den har nok spredd seg nå! Ser spennende ut, det prosjektet dere har:)