torsdag 17. februar 2011

Flickr og nettkidsa (uten den store sammenhengen)

I dag var jeg på et Wordpress-kurs (Hallingdalsbiblioteka har fått nye nettsider! Yey!) der jeg faktisk fikk et veldig godt tips om Flickr, som jeg nevnte i går. På Flickrcc er det ferdig avgrensning til bilder som har Creative Commons-lisens (og dermed kan brukes fritt). Bildet du ser her er et sånt. (NB: for å finne fotografnavnet må du klikke på bildenavnet under "Attribution".)

Ellers vil jeg nevne at jeg for et par uker siden leste boka Nettkidsa: barnas digitale hverdag av Per Kristian Bjørkeng. Skrevet av en smånervøs nybakt pappa som tidligere var ganske liberal når det gjaldt hva barn skulle få gjøre på nettet. Veldig interessant bok!

A propos: I God Morgen Norge i dag tidlig (les artikkelen her) så jeg et innslag om Facebook og barn under 13 (som er den teoretiske grensa for å bli med på nettstedet). Jeg syns ikke barn ned i 9-års-alderen bør være på Facebook ("Face"). Til og med for en voksen er det lett å miste oversikten over hva som er privat og offentlig, og det kan bli enda en arena for nettmobbing for de små. Det kan også se ut til at det jeg ser på som en fordel med Facebook - idéen om at du skal være ærlig om hvem du er - er på vikende front.
Og så må jeg innrømme at jeg syns vi 100% modne, seriøse voksne (!) skal få ha noe for oss selv.
Hva syns du?

Her er reprise fra onsdagens sending av FBI (Forbrukerinspektørene), som handlet om sosiale medier.

2 kommentarer:

Ann Kristin sa...

Ett par boktips jeg hadde glemt:

http://youtu.be/TxMy_TE88-0
http://youtu.be/j2-zYcD-dDs
http://youtu.be/sMRFsTwwj_U

Synne sa...

Takk for dem! Den midterste var skikkelig skummel.