søndag 28. mars 2021

Innlegg nummer tusen (med spørsmål og svar)!


Dette er faktisk det tusende blogginnlegget mitt siden jeg skrev det første 21. mars 2007. Litt skummelt å tenke på hvor mye tid jeg har lagt ned her, men det må jo også bety at jeg har likt det? 

For å feire har jeg altså lagt opp til en spørsmål og svar-sesjon som du kan se i videoen overfor. Tusen takk til dere som stilte meg spørsmål: Bergljot, Elida, Lise, Line, Astrid, Mari og Gunn Lina!
Vil du ha det skriftlig, kan du skrolle ned litt... 

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Spørsmål til Lesehesten fra Sørlandet, med svar!

 

Hva var din favorittbok som barn? 

Hvis en tenker helt i starten, mistenker jeg at det var ei illustrert bok. Det fins lydopptak av meg som leser ei Barbapappa-bildebok, og jeg leste tegneserier (Donald-Pocket og diverse blader). Jeg kan ikke huske at jeg ellers hadde ei bok jeg leste om og om igjen.

Hva fikk deg interessert i bøker og lesing? 

Jeg er arvelig belasta med ei bok-interessert mamma som også var skolebibliotekar på barneskolen. Vi hadde mye bøker hjemme. Og jeg lærte tidlig å lese. 

Hender det at du drømmer noe av det du har lest? 

Som oftest er drømmene mine mer inspirert av filmer eller TV-serier. Kanskje fordi det er lettere å "overføre" til det visuelle? Men jeg hadde en drøm i barneårene som helt sikkert var inspirert av Løven, heksa og klesskapet (Lewis). Drømmen stod såpass levende for meg at den i sin tur inspirerte min egen fantasyfortelling Reisen under jorda

Har du alltid sett deg selv som bibliotekar, eller har du drømt om å bli noe annet? 

Jeg har også likt språk, så tenkte ei stund på å bli oversetter. Sendte tekster inn til noen forlag og skjønte hvor mye jobb det ville være å virkelig bli god nok til å oversette. Så ga opp! Men jeg tok et år med engelsk grunnfag før jeg startet bibliotekarstudiet. Alt en kan i andre fag, kan være nyttig å ha med seg inn i folkebiblioteket.
Kanskje jeg tenkte litt på å bli forfatter? Men jeg lagde faktisk kartotek-kort over de små historiene jeg skrev, så var tidlig fascinert av bibliotekene! Bokinteressen og sansen for system var det som dro meg inn, men så er det mye annet som har fått meg til å bli. Dette å få treffe små og store og prate med dem om bøker, hjelpe dem med å finne informasjon... 

Når på dagen leser du?

På morgenkvisten og på kveldstid i ukedagene, eller når som helst når jeg har fri. Jeg må ha en god stol eller sofa å sitte i! Eller et togsete (men det er lenge siden). Jeg prøver å avslutte dagen heller med boklesing enn med skjermtitting.

Hører du på lydbøker?

Veldig sjeldent! Det blir heller podkaster hvis jeg skal ha noe på øret.  

Hva er din favorittsjanger, og hvorfor?

Leseinteressen min har utviklet seg slik at jeg nå leser litt av det meste. Er forbi periodene med fantasy, vampyrfortellinger og dystopier. Jeg velger stort sett realistiske fortellinger; det kan også være sakprosa. (Har jeg endelig blitt voksen?)  

Har du noen litterære guilty pleasures? 

Ikke som jeg leser nå om dagen! Men vet jeg slukte House of Night-serien (Cast) i sin tid, selv om jeg så alle klisjeene. Det må ha vært noe ved konfliktene og de sterke følelsene som fenget. I ettertid har jeg skjønt at det var noen virkelig problematiske aspekter ved måten seksualitet ble framstilt på.
Nå er jeg enda mer vâr for klisjeer.  

Hvilken bok har du et hat-forhold til? 

Ingen spesifikk bok som jeg kommer på! Tror jeg var mer tilbøyelig til å mislike noe veldig, veldig sterkt for noen år siden. Det har roet seg.

Hvilken bok har forandret hvordan du tenker (om noe eller noen)? 

Kohts bok kom med såpass mange nye opplysninger om Christine Koht at jeg fikk et mer nyansert bilde av henne. Ellers vil jeg trekke fram Massevis av Kristi Furubotn, den fikk meg til å se nytt på kristne spørsmål.          

Kva forfattarar hadde du invitert i middagsselskap? Levande eller døde. Kvifor?

Av de som ikke lever lengre: Astrid Lindgren! Fantasi og engasjement.
Av levende forfattere: Simon Stranger, som kunne bidratt med både humor og alvor, detaljer og det store bildet. Hvis Olaug Nilssen også var med, ville det blitt veldig interessante diskusjoner, tror jeg! Sigri Sandberg og John Green ville jeg også invitert; de skriver godt om viktige spørsmål og virker veldig hyggelige. 

Hvis du skulle skrevet en bok; hvilken sjanger?

Jeg har jo prøvd (NanoWrimo 2016), og mistenker at det ville blitt en hybrid av realistisk samtidsdrama (med romantikk?) og drømmesekvenser. Helt umulig å finne plass til på hyllene i et bibliotek!
I og med at jeg er barnebibliotekar, ville en trodd at jeg ville skrevet ei barnebok, men det ser jeg på som såpass vanskelig at jeg ikke hadde turd. Kudos til dere som gjør det!

Hvis du kunne reist hvor som helst i verden som du har opplevd i en bok, hvor og hvorfor?

Vanskelig! Har jeg lest om et varmt, solfylt sted fullt av trær og fine blomster? Og en klukkende bekk?

Hvis du kunne levd som karakter i et bokunivers, hvilket univers ville du levd i? 

Hvis dette var et fantasiunivers, tror jeg at Narnia etter nedkjempelsen av Heksa Hvit ville vært perfekt. Men jeg ville ikke vært dronning. 

Har du en yndlingsbok?

Det må bli ei bok som jeg har lest flere ganger, og de er det få av! Jeg tror jeg må velge Momo av Michael Ende. Tidstyvene fins i dag også, de som vil at du skal økonomisere med tiden din og bruke mindre tid på fortellinger, funderinger og det å være sammen med andre mennesker.



Ingen kommentarer: