mandag 12. april 2021

Baksjå og framsjå: mars


Mars var: 

  • flytte-/ryddesjau på bruktbutikken hvor jeg av og til jobber. Jeg og ei dame til fikk "tilfeldigvis" ansvar for bøkene! Men helga rett før planlagt åpning i nye lokaler skjedde som ikke skulle skje: Oslo og hele Viken, også Ål, stengte ned en måned på grunn av korona.
  • den nye Disney-filmen Raya på kino (også før nedstengning), en eventyrfilm hvor tillit mellom mennesker og folkeslag er tema. Veldig fin! 
  • mer Netflix: The One, sesong 1. Thriller hvor et nytt konsept med dating på bakgrunn av DNA og kjemi (som visstnok skal være mulig?) lager nye par, men også ødelegger mye for både den ene og den andre. (Ellers har jeg gått mer over til NRK igjen og vurderer å prøve ut HBO.)
  • starten på påsketur sørover, i bil! Bildet over viser hvordan jeg ordnet middagen.

 

Jeg blogget om: 

ganske mye forskjellig, blant annet to videoinnlegg! Mye oppsummeringer av både fjoråret og måneden februar. En sjeldent aktiv bloggemåned.

Jeg leste ferdig: 

2 bøker myntet på voksne og 6 på barn/ ungdom, pluss 4 fantasybøker som kan leses både av modne yngre lesere og voksne. En hadde jeg lest før (muligens flere!); ei barnebok hadde jeg lest i et annet format. Jeg fikk med meg fortellinger lagd av norske, danske, finske og amerikanske bokskapere.   

Mest for voksne

Tiden, 2008

Mnem
av Simon Stranger hadde jeg lest for flere år siden, men har visst aldri skrevet om den her på bloggen. Den har vært boka jeg kunne anbefale til lesere som har lyst på en litt ny opplevelse; den er ikke for alle. Selv om oppbygningen av boka er uvanlig og med flere lag, vil jeg ikke si at den er tunglest, for språket er levende. (Bare våg deg forbi den dvelende, oppramsende begynnelsen!) I tillegg hjelper det virkelig å lese forfatterens forord hvor han gir leseren "lov" til å følge ulike spor i lesinga. En kan dykke inn i de ulike scenene og "bifortellingene", lese notene (og "leksikonet" til slutt med notater fra tilblivelsen av boka), eller konsentrere seg om det store bildet. 

Hovedhandlinga foregår i en fiktiv by, Nem, som hovedpersonen Peter ble født i men aldri rakk å oppleve. Nå skal han tilbake dit for å skrive byens historie, men blir aller mest nysgjerrig på de første årene som mangler i de offisielle arkivene. Hva skjedde egentlig da byen ble planlagt og grunnlagt, blant annet av hans egne foreldre? Hvorfor feilet det sosiale eksperimentet, utopien? Kan den begynnende demente museumsbestyreren gi ham svaret på alle spørsmålene - eller har han kanskje nok med sine egne spørsmål?  

Noe av det jeg husket best fra forrige lesning var de små historiene, som den til tulipanene. Inngangen til hver historie er en gjenstand eller en person fra en av gamlebyens gater. Det er mye zooming inn og ut i Mnem (noe av det jeg tenkte på da jeg nevnte Stranger i den siste videoen min).
Denne gangen fant jeg andre historier, noen virkelig hjerteskjærende, og dvelte ved andre scener. Den fineste, sterkeste, syns jeg faktisk at kommer mot slutten - to menn som forbereder en utstilling. 

En kan også kose seg med bokas påheng med Strangers egne forslag til anmeldelser av boka. Lite selvhøytidelig!

Egmont, 2019

Apokalypse snart
er den tredje boka i Dunce-serien av Jens K. Styve, med en samling nye, selvbiografisk inspirerte striper. Denne gangen strever Dunce med både korona-stress og nordnorsk vinterdepresjon. Kan han komme seg gjennom mørket og ut på den andre siden? 

Jeg elsker den lette og morsomme tegnestilen til Styve, og jeg faller for karakterene. Selv om hovedpersonen er voksen, kommer jeg til å tenke på både Knøttene og Tommy og tigeren med den fine blandinga av litt traurig hverdagsliv og livsfilosofering. 

På sida til forlaget (lenke under bildet) kan du se utdrag fra boka.

Mest for barn og unge

Viking Books
for Young Readers
, 2020

Jeg leste tre tegneseriebøker; en av dem et helt nytt bekjentskap: The Pathfinders Society: The Mystery of the Moon Tower av Francesco Sedita og Prescott Seraydarian, illustrert av Steve Hamaker. Ei fin spenningsbok hvor en gjeng unger på aktivitetsleir - som har hver sine styrker - må finne løsningen på et mysterium i et gammelt slott. Første bok i serie.

Kagge, 2021

Mange har blitt fascinert av CLUE-serien skrevet av Jørn Lier Horst, en spenningsserie for eldre barn på 13 bøker. Den har blant annet vært hørespill på NRK Radio. Nå har første boka, Salamandergåten, blitt en tegneserie. Den er illustrert av Jonas A. Larsen.
Tegningene har lite dybde; ellers syns jeg at fortellinga er fint ivaretatt. 

Så fikk jeg et gjensyn med en kjær tegneserievenn: Mira, lagd av danske Sabine
Gyldendal, 2021

Lemire (tekst) og Rasmus Bregnhøi (tegninger). I fjerdeboka
Mira: #reise #paris #savn må helten vår, ei oppriktig og gløgg jente i perioden mellom barn og ungdom, takle sorg. Bestemor, som hun skulle reise til Paris med, dør før de rekker å gjennomføre planen.

Omslag Berre hopp
Samlaget, 2021

Ingeborg i Berre hopp! av Åshild Moldskred strever med ei utfordring jeg ikke har lest om før: hun hører dårlig. For å få med seg hva andre sier, må hun bruke høreapparat, men hun hater det fordi det gir henne andre typer begrensninger.
Det ville hjulpet hvis hun fremdeles hadde bestevenninna si, som pleide forsvare henne når noen ertet. Men tøffe Pernille har vendt seg bort fra henne og til og med mot henne.

Så er det storebror, som alltid har backet Ingeborg opp og hjulpet henne til å se nytt på ting. Han er i militæret, men de har kontakt per telefon. Er det nok til å hjelpe Ingeborg gjennom ei tid der hun må finne fram tryggheten og tøffheten i seg selv?
Ei veldig fin fortelling. 

Hva skjer med været? av Laura Ertimo og Mari Ahokoivu er ei oversatt sakprosabok for barn som ble innkjøpt av Norsk kulturråd. Den forklarer forskjellen mellom vær og klima for folk flest på en både grundig og enkel måte. De to gjennomgangsfigurene tar blant annet for seg argumentene "klimafornekterne" har for å ikke bry seg med miljøspørsmål.
Bøker om klima og vær for barn har ulike vinklinger. Denne slutter med et håp om positiv endring.

Aschehoug, 2020

Kan leses av begge grupper (fantasy)

Gullhår, 2020

Frøyas vrede
av L. T. Lindberg er første bok i en ny norsk fantasyserie, Runenes hemmelighet. Vi møter syttenåringen Magne, som nylig mistet faren sin Tor og strever med både sinne over det som har skjedd - og avmakt overfor den sorgtunge moren. Faren gav ham et vakkert, mystisk armbånd, og en dag drømmer han om dette armbåndet. Han skjønner snart at det har med de norrøne gudene å gjøre. Både æsene og vanen Frøya er faktisk på jakt etter ham - for å gjøre hva? Magne havner i fjern norsk fortid og blir der kjent med to unge utstøtte som hjelper ham i flukten og jakten på svar. Vennskapet mellom dem er beskrevet på en sterk og fin måte.

Så leste jeg klassikerserien om Jordsjø av Ursula K. Le Guin; nærmere bestemt de fire første bøkene,

Gyldendal Tiden,
1. utg. 1993

som er oversatt til norsk (to senere bøker er ikke oversatt). Originalbøkene ble skrevet over en ganske lang tidsperiode; de tre første fra 1968 til 1972 og den fjerde i 1990. Det kan en merke på skrivestilen til forfatteren. Fjerdeboka Tehanu fremstår som mer poetisk og mindre handlingsdrevet enn Trollmannen fra Jordsjø, Atuans gravkamre og Den fjerneste kyst

Dette er passende bøker for deg som liker høyfantasy med magi, trollmenn, prestinner og drager, men med en ganske enkel handling og et oversiktlig persongalleri. Den viktigste personen, trollmannen Ged/ Spurvhauk, kan minne litt om den mystiske, kraftfulle sagnskikkelsen Merlin, selv om han også helt tydelig er et menneske. Et menneske som opplever på kropp og sinn hvor farlig overmot og maktmisbruk kan være - og som prøver å redde andre fra nettopp maktmisbruk og hjelpe dem til å finne de gode kreftene i seg selv. Han snakker også med drager. Jeg tror Ged må få plass blant mine største helter i litteraturen.

Hva skjer i april? 

Etter et lite snøfall ser det ut til at våren seirer igjen, det er fint å gå tur ute. Når jeg skriver dette er det også bestemt at Hallingdal får åpnes opp igjen etter en måneds nedstenging - også biblioteket! 

Jeg har blitt ferdig med målet mitt om å fullføre bibliotekets lesebingo. Reiseskildringa ble Høyt (Erika Fatland), som jeg gjorde ferdig i påsken. Ellers var det tegneserieversjonen av Den fremmede og novellesamlinga En lykkelig gift mann (Klippenvåg) som gav meg fullt hus. Nå er vinneren av årets bingo truffet, og det ble ikke meg! (Man jukser da ikke.)

Jeg har ganske mange bøker hjemme nå som jeg kan lese hvis jeg vil. Blant annet har jeg endelig lånt med hjem Søsterklokkene, som jeg har hørt mye bra om (og som allerede har fått en oppfølger). Jeg ble også såpass fengslet av krimdebuten til Geir Tangen, Maestro (satt oppe til langt på natt!) at jeg nå vil lese fortsettelsen.
Eller? Etter å ha lest slutten av scifi-dystopien Kniven av Patrick Ness (filmatisert som Chaos Walking) lurer på om jeg orker mer mørke....

Har du lest noen av disse?

Ingen kommentarer: