onsdag 1. mai 2019

En fridag

I dag er det arbeidernes solidaritetsdag, første mai. Jeg har tenkt å bruke deler av denne dagen til blogging.
(Akkurat nå virker ikke nettverket på pc-en, så dette innlegget blir startet på mobilen min. Håper det går bedre senere.)

Jeg har tenkt å starte med å blogge om ei bok jeg nettopp fullførte: Populærmusikk fra Vittula av Mikael Niemi. Leseropplevelsen er fremdeles fersk, så det gleder jeg meg til.

Ellers har jeg tenkt å skrive om to fagbøker jeg leste for ei stund siden og hatt lyst til å skrive om like lenge; på hver sin måte sneier de innom temaet (anti)kapitalisme. Men også arkitektur og byutvikling, biologi og psykologi.

Jeg har tenkt å omlese spenningsboka Bian Shen for å forberede meg til fortsettelsen, Kelestriel, som jeg har fått som leseeksemplar.

Jeg planlegger til slutt et intervju med en forfatterspire.

Dette innlegget blir oppdatert utover dagen. God lesing og god første mai!

Klokka er 11.20, og jeg har:
  • fylt ut ei ny side i luksusnotatboka mi. Populærmusikk fra Vittula er klar til omtale! Og nettet er ok igjen, så det går fint å skrive. 
  • syklet bort til bilverkstedet i nærheten, de som skal skifte dekk på bilen min i morgen. Gikk hjem igjen og bedrev litt plåing (lettversjonen av plogging: plukking av søppel + jogging), det passer ekstra fint denne strandryddeuka (selv om vi ikke har kyst her i Ål, har vi elver som søppel kan renne ut i).  
Klokka er 13.23, og jeg har skrevet ferdig innlegget om Niemis bok! Det kan du lese her. Klar for lunsj!

Klokka er 18.14, og jeg har spist middag. Før middag leste jeg i Bian Shen. Merker at jeg har glemt det meste, så ei oppfrisking er helt nødvendig.
Nå starter jeg på et innlegg om de to fagbøkene, Kjøpesenterlandet og Homo Solidaricus. Finner ut at jeg ikke har noen av dem foran meg, så da blir det effektiv bruk av notater!

Klokka er 20.28, og innlegg nummer to er ferdig. Ble usikker på det politiske innholdet i den ene av bøkene og måtte google litt ekstra. Tror det skal være etterrettelig.   

Jeg er litt trøtt i hodet nå, så kommer nok ikke til å blogge mer i kveld. Kanskje synge litt (nytt multitrack-prosjekt på gang!) Strikke litt, kanskje til en podkast? Se "Flashdance" på DVD?

Ha en fortreffelig slutt på den første maidagen, og god mai måned!

Ingen kommentarer: