onsdag 9. januar 2019

To julebøker

Kagge forlag, 2018
Før jul var det perfekt å lese barneboka En liten bok om kjærlighet av Ulf Stark. Den populære svenske barnebokforfatteren - som blant annet skrev boka som på norsk het Jeg tar sjansen (den ble til en TV-serie på 80-tallet som jeg husker godt!) døde i 2017 til sorg for mange fans. Guri Fjeldberg skrev en takketale til Stark på Barnebokkritikk.no

Boka jeg nå leste, har handling fra andre verdenskrig i Sverige. Hovedpersonen har faktisk fått navnet Fred, og det er selvfølgelig det både han, mamma og folk flest håper på å få. For eksempel til jul. Det er knapt med mat, pappa er i krigen, mamma styrer trikken for å skaffe penger, og selv hjelper Fred til med å selge juletrær hos Granfors. Ungene protesterer på sin måte mot krigen, blant annet fester Fred og kameraten Oskar en Hitler-bart på skoleskjelettet.

Fred snakker jevnlig med bildet av pappa om ting som skjer i livet hans. For eksempel om matte (som han elsker) og om Elsa i klassen, hun som er den eneste som han blir varm av å tenke på, selv om hun egentlig ikke er søt men veldig sterk og snakker i nesen.

Dette vil jeg tro er ei bok som er fin å lese sammen store og små - i en klasse, eller i armkroken hjemme.

Romanen Kvinner før jul av Marianne Fastvold fant jeg da vi lagde juleutstilling på jobb, og fikk lyst til å lese den selv. Har den noe til felles med Starks barnebok?
Ja, det tror jeg faktisk. Hovedpersonene er i en spesiell livssituasjon og har sine prosjekter.
Men der Fred lager hemmelige beskjeder på skøyter og prøver å hjelpe Elsa med matten, deler Ingrid faktisk huset hun og mannen har sammen inn i ulike leiligheter etter mistanker om at han er utro. Det er tid for å oppheve monogamiet. Hun skal selv ha en dikterstue på loftet, og det kan eksen hennes, som er snekker, hjelpe til med. Samboeren Balder reiser alene til Syden med Ingrids velsignelse, men plutselig flytter syngedamen i Balders band inn i hans leilighet, hun tar seg til og med til rette i Ingrids del av huset. Hvordan skal hun takle det, midt oppi alt hun ellers skal planlegge og stelle i stand?

Dette blir en ganske så kaotisk jul for Ingrid og flere rundt henne, mer enn vanlig i hennes kunstnerliv, så kontrasten til det jeg selv er vant med er stor. Kanskje nettopp derfor ble jeg fascinert av Kvinner før jul, og jeg syns Fastvold skriver bra.




Ingen kommentarer: