onsdag 2. januar 2019

Godt nytt år! Vlogging fra Sørlandet

Jeg tok med meg kameraet mitt til Lyngdal i jula, og her ser du resultatet. 


Her er flere ting jeg noterte meg om de to ungdomsbøkene: 


Hodder Children's Books, 2018
Movie Night har vekslende fortellerstemme; Hannah og Sol forteller hver sine deler, og det gjør at en får se utviklingen i vennskapet og forelskelsen(e) fra begge kanter i løpet av et år. Det skaper både perspektiv og spenning. Truly Wildly Deeply har bare Annie som forteller, så alt en får vite om Fabs holdninger og tanker kommer fra henne. Her er det flere usikkerhetsmomenter og en annen type spenning.

Filmene i Movie Night - som Hannah og Sol ser sammen, bortsett fra i ett tilfelle - sier etter hvert noe symbolsk om deres syn på vennskap og kjærlighet, litt som analysen av Wuthering Heights i den andre boka. Sol velger blant annet When Harry met Sally (lenke til IMDB), noe som virkelig burde få Hannah til å lukte lunta! (Et annet, mer moderne alternativ kunne kanskje vært What if?)

Bloomsbury, 2018
Finurlige fakta om guttene:
Sol lager lekre animasjonsfilmer med papirfigurer.
Fab blir kalt for BFG ("Big Friendly Giant", en annen litteraturreferanse fra Roald Dahl).

I begge bøkene er sosiale medier en faktor, men en litt usikker kilde til informasjon - særlig i øyeblikk der jenta i boka virkelig burde hatt informasjon. Nå som "alt" er på nett og "alle" kan nås når som helst, må forfatterne gripe til litt urealistiske plottwister for å skape spenning. Jeg tilgir dem.

Hvis du ikke kjenner til klassikeren Annie og Fab diskuterer, kan du lese mer om Stormfulle høyder på Wikipedia (NB, med handlingsreferat!).  

Factfulness og Dødevaskeren håper jeg å få skrevet mer om senere!

---

Ellers kan jeg jo si at nyttårsforsettet mitt for 2019 blir:
mindre boksluking - mer boknyting!

Ingen kommentarer: