søndag 26. mai 2013

En smakebit på søndag: Oryx og Crake


I dag prøvde jeg å begynne på Anna. En fabel om jordens klima av Jostein Gaarder, en ny ungdomsroman om miljø, eller skal vi si ei faktabok om miljøvern med enkelte innslag av skjønnlitteratur? Det ble såpass mye fakta og såpass lite sammenheng i selve rammefortellinga - og såpass mange gammeldagse uttrykk i det som faktisk er ment som en framtidsroman - at jeg la boka vekk, dessverre.

Norsk utgave:
Aschehoug, 2003


Smakebiten på denne søndagen (konsept fra bloggen Flukten fra virkeligheten, finn flere her!) er dermed hentet fra en annen bok som jeg har begynt på, Oryx og Crake av Margaret Atwood. Denne handler også om ei (forhåpentligvis uaktuell) framtid, men har en enda dystrere stemning, og jeg kjenner jeg er litt redd for hva som kan stå på neste side. Genmanipulering (og kanskje noe annet, jeg vet ikke helt ennå) har i bokens "nåtid" gjort verden til et øde og ugjenkjennelig sted. Her fra side 110, hvor uteliggeren Snømann har skremt de vitebegjærlige barna med at de kan bli "toast" hvis de stiller for mange spørsmål:

"Hva er toast?" sier Snømann til seg selv, da de har løpt av sted. Toast er når man tar et stykke brød - Hva er brød? Brød er når man tar litt mel - Hva er mel? Vi dropper det, det er for vanskelig. Brød er noe man kan spise, laget av en oppmalt plante og formet som en stein. Man steker det... Vi ber, si oss hvorfor du steker det? Hvorfor kan du ikke bare spise planten? Vi hopper over det. - Følg med. Man steker det, og så deler man det opp i skiver, og så legger man en skive i brødristeren, som er en metallboks som varmes opp med elektrisitet - Hva er elektrisitet? (...) 
"Glem det," sier Snømann. "Vi prøver igjen." Toast var en meningsløs oppfinnelse fra Den mørke middelalder. Toast var et torturredskap som fikk alle som ble utsatt for det, til i verbal form å gulpe opp alle syndene og forbrytelsene de hadde begått i hele sitt liv.

 Jeg fikk plutselig lyst til å kjøpe meg en brødrister.

4 kommentarer:

Monika sa...

Lite humoristisk smakebit, men om hela boken är sådan så skulle inte jag heller orka läsa den :)

Birthe sa...

Denne boken har jeg lyst til å lese og tittet på den da jeg skulle bestille en bok av Atwood, men landet til slutt på The Handmaid's Tale. Den ser jeg frem til å lese, så får jeg ta Oryx og Crake etterpå :)

astridterese sa...

Jeg er på jobb og gikk akkurat og hentet meg Anna og vil ta den med hjem. Nå ble jeg litt usikker :-) Jeg ser vi også har Oryx og Crake, så kanskje jeg må ta med hjem den og! Du må slutte å skrive så fristende - da blir leselisten min så lang :-D

Synne sa...

@Monika: jeg for min del liker bøker som har litt humor tross et alvorlig tema, så denne passer nok for meg. @Melusine: Atwood skriver bra, fant henne for et par år siden, men først nå har jeg begynt på denne! @Astridterese: prøv begge, så ser du. Vel...skal jeg kjenne skyldfølelse?:)