onsdag 5. desember 2012

Baksjå og framsjå: november


Snø over Hallingdalsåne.

Nei! Er det desember alt? Ja, det er det.
(Var det ikke du som hadde en plan om å blogge om ei julebok hver dag i desember? Jo, det var en idé som fløt forbi da jeg kikket på julebøkene på biblioteket. For det er så mye VAKKERT her! Men det ble med tanken, og det er kanskje like greit, for nettet og bloggene flommer over av julekalendere. Og sant å si er jeg redd for at jeg har for mye å tenke på utenom. Når får jeg tid til å lese ei bok i disse tider?)

Nok en måned, november, er ferdig! Her kan du lese oppsummeringa for oktober.

I november leste jeg faktisk veldig lite til meg å være. Men det jeg leste var til gjengjeld veldig bra!  
  • en dagboksroman fra en ung debutant, sterk kandidat til "Best i 2012",
  • ei samling av brev fra barn til På skråss-Simon, med temaet religion og tro,
  • tredje boka i en norsk historisk fantasy-serie,
  • boka om ei jente med et uvanlig syndrom og et skjult liv; en annen sterk kandidat til vinnervideoen, 
  • ei barnebok om magiske tryllerier.

Ellers kom jeg med tips om ei fortreffelig nettside, prøvde meg på bokryggpoesi  for første gang og publiserte et nytt dikt (det kan være greit å vite at dikt som er underskrevet med Synne-12 ikke ble skrevet da jeg var 12 år gammel:))

A propos "Best i 2012": om ikke så lenge må jeg starte planlegginga av videoen som, hvis alt går etter planen, blir publisert her i januar.
Hva vil du som leser bloggen ha med i videoen, bortsett fra bokprat om de beste bøkene? Bruk fantasien og kom med et forslag, så smetter jeg det inn hvis det går! Her kan du se fjorårets video, som en leser fikk være med å prege.

Så var desember i gang! Hva skjer?
Jeg har begynt på å lese to bøker: ungdomsromanen Erebos (som er ei såpass spennende bok om spilleavhengighet at jeg lurer på om jeg kan bli leseavhengig) og Son of the Shadows, bok 2 i Sevenwaters-trilogien (første bok skrev jeg om her). Ellers er det nok et par bøker jeg allerede har lest som jeg vil blogge om. Og jeg har fått Hoppalong-bok nummer 2 fra forfatteren, den er lest og vil få en liten anmeldelse (sannsynligvis bare en voksen en denne gangen!).

Etter hvert har jeg tenkt å oppsummere lesemålene for 2012. De som ikke er nådd (reiseskildringer og biografier) er det nok for sent å gjøre noe med før nyttår, men pytt pytt. Jeg gav jo også noen utfordringer til familiemedlemmer som jeg er spent på å følge opp.

Da ønsker jeg deg ei god førjulstid! Håper du får lese det du har lyst til, verken mer eller mindre!

---

Også Elida, Elliken og Silje har oppsummert november.




4 kommentarer:

aariho sa...

Hadde tenkt å lage en oppsummering, jeg også, men det blir det ikke tid til. Desember er her, jeg skal kose meg med gløgg og julekaker og skrive julebrev. Og jeg skal lese litt innimellom,mens jeg hører på julemusikk. Nå sitter jeg og ser ut på en nydelig desemberhimmel, der sola såvidt stikker opp over fjellet. Ha en fin dag!

Synne sa...

Nei, en må kjenne sin begrensning! Takk, en fin dag til deg også i desemberværet!

Mari sa...

*fniser flau* Men altså jeg tror jeg kanskje har funnet ut av hvorfor jeg har ment jeg har lest et dikt du skrev som ung her, Synne. Du har lagt ut et dikt her tidligere skrevet av en 15 år gammel jente, tror kanskje jeg dermed har kokt i hop at det var deg. Jeg skal forsøke å huske at Synne 12 og 13 referer til årstall, men jeg likte tanken om det 12 år gamle diktgeniet Synne som skrev som en voksen dame altså he he ;)

Jeg syntes du er utrolig flink med bokfilmene dine og gleder meg allerede til januar 2013. Hurra!

Synne sa...

Det er bare litt søtt, @Mari:) Takker for tilliten! Ja, jeg gleder meg også til januar. Gleder meg til å følge med på bloggen din også da.