søndag 10. mars 2019

Klem meg, vær så snill!

Også i år kjøpte vi på biblioteket mitt bøker fra den lokale bokhandelen på Mammut-salg. Jeg står for innkjøpet av barnebøker, og en av bøkene jeg valgte var bildeboka Klem meg, vær så snill av Przemyslaw Wechterowicz og Emilia Dziubak. Interessant nok en polsk bok og ikke oversatt fra engelsk, som en stor del av barnebøkene i Norge er.

Andersens forlag, 2017

Det var både framsiden og tittelen som fristet meg. Fargene var passe duse skogfarger; tegningene var enkle og fine og så ut til å underbygge det koselige temaet. Og jeg har i mange år hatt en filosofi som går slik: Hvis alle mennesker hadde fått en god og vennlig klem hver dag, ville vi hatt en bedre verden. (Det skal sies at jeg selv er en klemmer fra barnsben av.)
Og dette sier pappabamsen tidlig i boken: "Det (altså klemming) er en måte å ordne mange forskjellige ting på."

I boken deler Pappa Bjørn og Lille Bjørn ut bamseklemmer til mange av skogens dyr, blant andre Frøken Røyskatt, som er midt inne i en god roman og blir veldig forfjamset når de dukker opp.


Eventyrfigurer har også en plass i boken. Ulven (som er på jakt etter Rødhette) blir helt distrahert når bamsene klemmer ham, så Rødhette unnslipper. Til og med jegeren med geværet får en god klem - og blir fratatt geværet!

Dyrene reagerer ulikt på spørsmålet om klem. Den gamle, ensomme elgen blir kjempeglad og sier, som i tittelen, "Klem meg, vær så snill!" Ulven sier "ja, men ikke mye". Skulle fortellingen vært helt realistisk/ pedagogisk, kunne ett av dyrene svart "nei, jeg har ikke lyst på noen klem", og bamsene ville respektert det. (Men det ville stridd mot bokas optimistiske klemmefilosofi.)

Likevel: jeg tror det er noe i fortellingen her som både kan treffe - og glede - både barn og voksne. Og tegningene er herlige.
Det eneste jeg kan pirke på er at flere av oppslagene - som hver tar for seg ett dyremøte - har den siste scenen på venstre side, slik at barn som er vant til den ordinære leseretningen kan bli forvirret. Men leses det sammen med noen, går det helt fint.  

Til slutt fikk jeg lyst til å sette inn en klemme-video.

Ingen kommentarer: