fredag 15. februar 2019

Jeg leser for en god sak

Line Skori med bokbloggen MoonStar's Bokverden har satt i gang en leseaksjon på dagens internasjonale Barnekreftdag (aksjonsside på Facebook her: Les for en god sak). Jeg har blitt med og lovet å bidra med 2 kr per side jeg leser i løpet av dagen. (Muligens til en lokal forening hvis jeg finner denne!) 

Før jobb rakk jeg å lese 29 sider i The 100 av Kass Morgan, første boka i en sci fi-serie som nå går på nett-TV (Wikipedia-artikkel her). Jeg fikk vite om bokserien av en ung låner på biblioteket hvor jeg jobber. Flott at boktipsene kan gå også den veien! 

Boka er ganske spennende så langt. Vi har tenåringer i hovedrollene, muligens litt "perfekte" (som de gjerne er i amerikanske serier), men likevel - de har sitt å stri med alle. Noen av dem har blitt sendt som kriminelle til et lenge ubebodd Tellus og må overleve der, andre er igjen på et stjerneskip i verdensrommet (hvor menneskeheten flyktet for en del år siden). 



Ellers vurderer jeg å gå på kino i kveld; det er selvfølgelig premiere på storfilmen Amundsen (lenke til Filmweb). I sammenheng med det har jeg tenkt å låne med meg en biografi fra utstillinga på biblioteket. Den kan passe inn i ikke bare "Les for en god sak", men også et annet prosjekt jeg har lyst til å gjennomføre: bokbingo! Kanskje jeg skriver mer om det i løpet av helga.

Jeg oppdaterer dette innlegget utover dagen.

Oppdatering, rett over midnatt: ferdig med The 100! Og litt ekstra støtte til Barnekreftforeningen i Buskerud.




Ingen kommentarer: