onsdag 22. august 2018

Baksjå og framsjå: juli (voksenbøker oppsummert)



Hva skjedde i juli? 

Blant annet med hjelp av selvplukka bringebær nøt jeg stort sett sommeren, jamfør "framsjå" i forrige oppsummeringsinnlegg! Varmen varte vel stort sett ut måneden. Jeg fikk med meg handelens dag her i Ål, hvor jeg kjøpte to nye nøster til hekling av fruktposer (har blitt litt "hekla" på det, faktisk!)

Jeg blogget om

ei barnebok om vennskap og en stor hemmelighet, som passet tematisk til det nye Virtual Choir-prosjektet.

Jeg leste... 

hele 29 bøker i juli! To tredjedeler barnebøker (som er omtalt tidligere). Gjorde jeg egentlig noe annet enn å lese?
Det var jo sommer også?

Her kommer iallfall en oppsummering av de ni skjønnlitterære titlene for voksne. De var i ulike sjangre, først og fremst romaner men også dikt og essays.

---

André Bjerke, ca 1942.
Wikimedia: Offentlig kopi fra Nasjonalbibliotekets samling.
Samlede dikt av André Bjerke ble brukt flittig i forkant av sommerkveldskonserten vi hadde i Korshamn. Som jeg sa der: diktene varierer kvalitetsmessig, men det meste er språklig godt. Jeg leste flere av diktene hans høyt, blant andre dette:

På jorden et sted

Tro ikke frosten som senker en fred
av sne i ditt hår.
Alltid er det på jorden et sted
tidlig vår. 


Tro ikke mørket når lyset går ned
i skumringens fang. 

Alltid er det på jorden et sted
soloppgang.


Gyldendal, 2015
Norsk sokkel av Heidi Linde er en kollektivroman jeg lenge hadde hatt lyst til å lese.
Personene vi møter bor forskjellige steder i Norge, men flere av dem er i familie. Blant andre tre middelaldrende søstre som er ganske så ulike. Den boka åpner med, Ragnhild, har levd med en alkoholiker i mange år og opplever at barna tar mannens parti. Flere av personene er inne i en periode i livet hvor de av ulike grunner trenger en pause.
Her kan du lese NRKs anmeldelse av boka.  

Samlaget, 2018
Gratis og uforpliktande verdivurdering av Marit Eikemo har fått - og fortjent - mye omtale. Jeg leste den som ebok.
En roman om boligjakt kan faktisk bli mer spennende enn den høres ut. For en ny bolig er ikke bare et fysisk hus, den er et symbol på et nytt liv, en forandring.
Og den kan bli et slikt symbol selv om det ikke er realistisk, selv om endringen burde skjedd andre steder.
Det er tidlig tydelig at hovedpersonen Hanne ikke har den store selverkjennelsen - og etter hvert skjønner vi at hun også har skjult noe viktig for de som står nærmest: ektemannen og barna. Hun vil flytte, blir helt besatt av et spesielt nabolag; gjør avtaler og planlegger detaljer - mens livet hun har fra før sakte nærmer seg en krise. 

Riverhead Books, 2014
Mambo in Chinatown av Jean Kwok fant jeg i et ekte utendørs minibibliotek i Odense.

Kwok skriver om amerikansk-kinesiske Charlie, som jobber i farens nuddelrestaurant i New York med en hemmelig drøm om å bli en danser, som moren. Så griper hun sjansen: en kontorjobb i et proft dansestudio blir ledig. Men det er utenfor China Town, og hun må holde jobben hemmelig for sin tradisjonelle far. Særlig når hun tilfeldigvis blir danselærer. Så blir lillesøsteren alvorlig syk og mister styrken i kroppen. Hva skjer, og hvordan kan Charlie hjelpe henne i spenningene mellom tradisjonell og moderne medisin, familieforhold og vennskap?
En følegodt-roman full av karakterer en blir interessert i og dels glad i.


Schibsted, 2008
Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai av Mary Ann Schaffer var togboka mi på vei tilbake fra ferien. Anbefalt av lillesøster. Handling fra ei lita øy utenfor Frankrike, en del av Storbritannia, som ble inntatt av tyskerne under andre verdenskrig. Hovedpersonen, skribenten Juliet, bor på fastlandet, men besøker Guernsey, som hun har lært å kjenne gjennom brevvekslingen med medlemmer av en litterær forening. De prøver så godt de kan å bygge opp igjen livet etter ødeleggelsene fra den nylige krigen. Og de tar vel imot Juliet; noen mer enn andre. Litt romantikk - men også forvirring og forviklinger - blir det jo.
Ei dame Juliet (og leseren) aldri får møtt er den som gjør sterkest inntrykk. Elizabeth var navet de andre på mange måter dreide seg rundt og viste usedvanlig styrke i en dramatisk situasjon.

Boka har blitt filmatisert nå, med Lily James (fra den nye Mamma Mia-filmen) i hovedrollen.

Tiden, 2018
Informasjonen av debutant Bår Stenvik er en digital dystopi. Ei dyster, samtidig medrivende fortelling om hva som kan skje når menneskehjerne og maskin smelter sammen. Hovedpersonen, kommunikasjonseksperten Sven, blir med i et forskningsprosjekt hvor han mater reaksjonene og følelsene sine inn i datamaskinen SAM. Denne skal så veilede ham og ved hjelp av Svens innspill bli en profesjonell psykolog. Men etter hvert som han bruker SAM, "vet" maskinen mer om ham enn det som er behagelig, og det stod muligens noe viktig med liten skrift i avtalen Sven inngikk med SAMs firma.

Underveis får vi også innblikk i Svens privatliv, blant annet ekskjæresten Nora og hvorfor det ikke gikk så bra med dem. Sven har blitt manipulert, han har ikke den kontrollen og innsikten han var overbevist om at han hadde.
Jeg tenkte flere ganger mens jeg leste denne romanen på hvor farlig alt blir når følelser - og tanker - blir noe en skal styre, influere og helst undertrykke for at ikke andre skal få makt over deg. En verden der dette er satt i system ville være et mareritt. Kanskje det også er dette som er forfatterens prosjekt.

Oppdateringer og Oppdateringer 2 av Pål Norheim fant jeg etter å ha kikket i den nye biografien om tegneren Marvin Halleraker. Med min kristne bakgrunn har jeg fått innarbeidet en slags "ekskrisdar" hvor jeg lett legger merke til, og fordyper meg i, historiene til kunstnere og andre som har lignende erfaringer. Og Halleraker nevnte altså Norheim, et tidligere misjonærbarn - med en omtale som skjøv meg bort til N-bokhylla.

Kolon forlag, 2017
Jeg begynte med Oppdateringer 2, med kortere og lengre tekster fra juni 2014 til juni 2017. Tekstene er publisert på Norheims Facebook-side; noen er Twitter-korte og enkle, andre går over flere sider og er dels preget av den litteraturvitenskapelige bakgrunnen hans. Han er innom mange ulike temaer, fra det ganske personlige, til det filosofiske, det allmennmenneskelige til det politiske (bl.a. om Trump). Han reiser til Nord-Afrika og Etiopia og kommer med betraktninger fra både oppvekst og nåtid.
Da jeg hadde blitt såpass kjent med forfatteren og skjønte at han faktisk hadde en Facebook-side jeg kanskje kunne følge, skyndte jeg meg å søke ham opp på nettet.
Og fant ut at han jo var død. Veggen hans på Facebook var full av sorgfylte meldinger fra personer han hadde hatt kontakt med og betydd mye for. Oppdateringer 2 er gitt ut posthumt.
Uansett: anbefales.

Cappelen Damm, 2018
Vi mot dere av Fredrik Backman er den direkte fortsettelsen av kollektivromanen Bjørnstad, som jeg skrev om her. Hvis du likte førsteboka, som jeg vil anbefale at du starter med (selv om fortelleren gir en fin liten oppsummering), vil du sannsynligvis like denne.

Igjen har vi en kollektivroman med en allvitende forteller og flere ulike historier fra den lille svenske (fiktive) bygda Bjørnstad. Ishockeybygdas unge helt har forlatt åstedet, klubbene sliter. Kevins tidligere bestevenn Benji, en tøff type som alltid forsvarte kameraten med bare nevene, har en stort hemmelighet. Denne blir avslørt mot hans vilje, av ei forsmådd jente i et aggressivt øyeblikk. Og nettopp denne jenta - Ana - blir vi bedre kjent med i denne romanen. Hun får seg en kjæreste som er en av de voldsdømte, nye spillerne på hockeylaget.

Vi møter flere som ikke blir sett på som mors beste barn, den såkalte Gjengen, og blir litt glad i dem. Får se alle fargene i spekteret, skjønne at det er veldig lite, egentlig, som er svart-hvitt.
Og så møter vi en maktsyk politisk edderkopp som drar i veldig mange tråder.

Måtte bare sette inn et bilde av mitt yndlings-badested i Lyngdal.

Alt i alt

Juli var en helt utrolig lesemåned. Problemet med å lese nesten ei bok per dag (og ikke skrive om dem rett etterpå) er at en glemmer de fleste. Jeg har vært en formidabel boksluker. Men jeg har fått spenning, grått litt, grøsset litt og lært litt - og mer kan igrunnen ikke en lesehest ønske seg. Jeg vil særlig huske Norheims Oppdateringer, Informasjonen, Guernsey-boka og Mambo in Chinatown. Av barne- og ungdomsbøker: bøkene om Bendik og Maria og flere av barnebøkene jeg lånte sørpå.

Hva skjer i august? 

For tida er det nok å gjøre med innspurten på maling av hus, nytt skoleår med bokprater og planlegging av aktiviteter til høsten (blant annet Phantom of the Opera på Folketeatret i oktober! Kanskje det kommer et musikalsk innlegg her snart? Stjernekamp (NRK) begynner for eksempel på lørdag...)

Jeg leser mye også denne måneden, og det er nesten umulig å unngå fristende boktips. Nå har jeg lånt meg klassikeren Rebecca av Daphne du Maurier, fordi jeg kom over ei grøsserliste i Emma Watsons feministiske bokklubb Our Shared Shelf.  (Tenk at jeg ikke har visst om den klubben!)

Ellers er en ebokapp grei å ha når en ikke har plass til ei bok i veska, og akkurat nå leser jeg første bok i serien Ingenlund, som visstnok skal bli en "ny Harry Potter". Vi får se!

God høststart på alle vis! 

Ingen kommentarer: