søndag 15. februar 2015

Lesing for en god sak

I dag er det den internasjonale barnekreftdagen.

Fakta: hvert år dør 40 norske barn av kreft.

Hvordan kan vi hjelpe kreftsyke barn ved å lese?

Line i MoonStar's Bokverden har tatt initiativ til en lesemaraton til inntekt for Barnekreftforeningen. Jeg blir med og har lovet å gi 1 kr per side jeg leser i løpet av dagen.
Her kan du bli med!

Dette innlegget vil bli oppdatert i løpet av dagen etter hvert som jeg leser. 




I går kveld satt jeg og leste første kapittel i noen bøker jeg vurderte å bruke til maratonen. Første kapittel, fordi jeg da har fått god tid til å bli nysgjerrig på resten av fortellingen. Og bøkene jeg til slutt plukket ut hadde alle det til felles at det er et element av spenning. Hva skjer egentlig mellom hovedpersonen og han pensjonisten i Vårt magiske univers, og hva vil anmeldelsen av "evighetsboka" ha å si? Blir venninna avslørt? Hvordan gikk det med atomkrigen i Morgen i aftenlandet, og hvordan overlevde hovedpersonen? Hva skjedde egentlig med de to bestevennene i Tak over Teheran, og hvordan havnet fortelleren på psykiatrisk institusjon?

Jeg får ikke lest alle i dag, så det blir et utvalg uansett. Bøkene er ulike i tone og språk. Noen kjennes lettere å lese enn andre. Vårt magiske univers kjenner jeg blir litt tung; det kan ha med oppsettet av sidene å gjøre (få avsnitt). Morgen i aftenlandet bruker lang tid på forklaring av nåtidssituasjonen og generell filosofering, jeg merker at jeg har vent meg til de moderne dystopienes in medias res-start og blir veldig utålmodig. Men andre kapittel skal starte med dramatikken. Vi får se:)



To bøker jeg allerede hadde bestemt meg for var bok 2 og 3 i Jørn Lier Horsts CLUE-serie, en detektivserie for barn (ca 10-13 år).

Oppdatering klokka 11:05
Jeg har lest ferdig Maltesergåten (157 sider). Spennende! Jeg ser tydelig at Horst er politimann; han er flink til å beskrive det hovedpersonen ser - ned på detaljnivå - og hører, men uten at det blir plagsomt pirkete. Et mysterium blir løst, her mysteriet med en rømt tyv som har røvet en gullsmedleverandør, og vennene Cecilia, Leo, Une og hunden Egon (er sammensetningen inspirert av Fem-bøkene?) finner ut av det ved hjelp av modig detektivarbeid - og litt flaks. I hver bok er det en filosofisk tese eller et tema som tas opp, og i denne andre boka er det tiden. Går den, eller kommer den, og har vi den eller må ta den?
Interessant å tenke på akkurat i dag.

Oppdatering klokka 16:11
Da er Undervannsgåten også ferdig, og jeg har lest Hvit som snø av Salla Simukka. Til sammen 329 sider til. Bok 3 i CLUE-serien var ganske lik toeren, men mysteriet med Cecilias døde mor får flere puslespillbiter på plass. Denne gangen er den filosofiske tesen
den gylne middelvei,
etter Aristoteles, som er gjennomgangstesen. Den er gull!

Simukkas bøker har, akkurat som CLUE-bøkene, et mysterium rundt hovedpersonen som gradvis åpenbares gjennom serien. Vi får vite mer om den eneste personen Limukka har latt komme innpå seg, og i Praha venter en person som hevder å være søsteren hennes - og er med i en streng sekt. Og hun har minner om en venninne eller søster fra hun var liten, men kan hun stole på disse? Limukka kom til byen for å være turist og glemme dramatikken fra forrige eventyr (i Rød som blod), men om ikke lenge tar nysgjerrigheten overhånd. Trangen etter å vite, og å hjelpe.

Innimellom bøkene får jeg rørt litt på meg - gått en tur, støvsugd, og så videre. Kanskje et 3D-puslespill venter. Og et par filmer. En god middag. Og en telefon. Og en eller to bøker til, denne gangen romaner for voksne!

Oppdatering klokka 21:57
Det er flaut å si det: jeg valgte feil roman. Og selv om jeg egentlig skjønte det, la jeg ikke boka vekk og prøvde en annen. Jeg brukte altså cirka en time på Vårt magiske univers, men det ble til at jeg bare bladde ganske raskt og leste litt her og der. Den ble for filosofitung med for lite framdrift og for mange forvirrende tilbakeblikk. Kanskje jeg alt i alt har lest 5 sider.
Men da kan jeg med god samvittighet (!) levere den tilbake til biblioteket i morgen!

Altså har jeg lest til sammen 491 sider i dag. Jeg runder oppover til 500 og gir altså 500 kr til Barnekreftforeningen.




Ingen kommentarer: