onsdag 7. november 2012

Framsjå og baksjå: oktober




Regnfylt, men fargerikt Oslo-gravsted.

Oktober er godt og vel over; her kommer et sammendrag. Sammendraget for september kan du lese her.
Det er genialt med ei slik oppsummering; for en typisk lesehest er lett å glemme hva en har vært igjennom i løpet av en måned.

I oktober leste jeg
  • to historiske kollektivromaner med bergensk handling (kommer nok til å lese også den tredje) - de passet også i "ut av hylla"-leseutfordringa. (Ellers ingen nye litteraturmål nådd. Med to måneder igjen til nyttår har jeg igjen å lese 3 reiseskildringer og 2 biografier og 2 egenproduserte dikt igjen å publisere! Men så strenge er målene ikke!), 
  • en biografisk roman fra Edvard Hoems penn, ei historie om livet som ikke ble helt som vi hadde tenkt, 
  • en røff og samtidig leken Loe-roman om det alvorlige temaet selvmordsforsøk (hva er vel verdt noe i en rikings verden?),
  • tre ungdomsbøker som sorterer inn under samlebegrepet fantastisk litteratur, vanskelige å legge fra seg og også sjangersette; spennende på hver sin måte. Én ligger i vpbi-bunka; her er smakebit fra den tredje),
  • den nye boka til Harry Potters mamma, denne gangen med en Barry som personen handlinga kretser rundt, selv etter at han er død,  
  • noen nynorske ungdoms- og barnebøker, opptakten til dette halvt sure innlegget som fikk interessante kommentarer (men jeg vet ennå ikke om nynorsk er kult!)
  • ei spansk barnebok (ny nasjonalitet for Lesehesten!) om en gutt som blir kalt brilleslange og syns det er helt greit (et kallenavn må en jo ha for å bety noe),
  • ei britisk barnebok som også har en humoristisk tone og handler om trøstemat, en Nagini-lignende skoleveileder og overvekt i en ung gutts liv.
Ellers hadde bloggen et innlegg om personlige dagbøker.

Jeg festet etternavnet mitt til bloggen i oktober (etter å ha vært bare "Synne"), og jeg har én ting å si til det: Google-treff!  Visste du forresten at du kan bruke minustegnet til å avgrense treff på Google?

Kan en eller flere av bøkene jeg leste havne på listene til Best i 2012?
Hvis jeg lager en ny kategori som heter "mest tragiske bok" kommer The Casual Vacancy høyt opp.
Ellers var Mørk engel (i vpbi-bunka) en virkelig god leseopplevelse! Kanskje beste fantasy til nå i år? Til og med mer sensuell enn Fifty shades også. (Når jeg tenker meg om var vel sistnevnte mer erotisk enn sensuell.)

Så var november i gang! Hva skjer?
  • jeg skal prøve å minke vpbi-bunka mi, det har bøkene der fortjent.
  • blant de nye kulturfondbøkene som har kommet til biblioteket er det flere høyt etterlengta ungdomsbøker. Siste bok i en trilogi og så videre! Jeg har lest første kapittel i alle for å få en smakebit, så ser jeg hvilke jeg får lyst og tid til å fortsette på.
  • jeg har lånt Hvite tenner av Zadie Smith, som jeg gleder meg til å lese.
  • det samme gjelder Bare ukedager av Cecilie Aurstad, en debutant som kommer til den regionale bokmessa i Hallingdal - det blir stas!
  • jeg holder også på å lese Hvem skapte Gud? av Simon "På skråss" Flem Devold, og dere skal få et fint sitat her:
Om noen gir deg en klem på det høyre kinn, vend straks det andre til!

God november!



































2 kommentarer:

Li/Småtingene sa...

Hei dette er Balder. Jeg skal si at du har fått en utmerkelse av meg, titt inn til meg od du ser den. Jeg oppfordrer deg til og gjøre som jeg( det du skal gjøre(hvis du hvil) står på siden min).

Synne sa...

Takk, Balder!