fredag 21. august 2020

Fakta fra juli

Juli var

først og fremst ferie. Tre uker i Lister-området, først og fremst heimbygda Lyngdal. Jordbær, bading, familie, småturer i distriktet. Blant annet tre netter i et ekte skipperhus i Spind sammen med min yndlings-reisekamerat (søster). Vi fikk være med på pizzabaking i steinovn og en båttur til Farsund, og så ble det faktisk en svipptur til "det sørlandske Amerika", Vanse. I amerikabutikken Trunken kjøpte jeg ei av bøkene jeg leste denne måneden.

Litt om fagbøkene jeg leste

Jeg kjøpte altså Det amerikanske Lista av Siv Ringdal ((Pax, ny utg. 2017). Jeg syns det er fascinerende hvordan deler av Sørlandet har blitt preget av den amerikanske kulturen. (Også i Lyngdal! Utvandring til USA er et spørsmål i folketellingen fra 1920, som jeg vlogget om her). 

Det som kjennetegner Lista er at det ikke bare var utvandring til USA derfra, men også "hjemvandring": norskamerikanerne flyttet fram og tilbake og tok med seg byggeskikk, klesskikk, språkuttrykk og mye annet til hjembygda - med mer eller mindre hell. Forfatteren skriver både om hvordan listalendingene hadde det i USA og hvordan de og den "oppdaterte" kulturen deres ble møtt da de kom hjem.
Ringdal uttrykker bekymring for at de norskamerikanske kulturuttrykkene er utdøende på Lista. Det har sammenheng med blant annet økt levestandard i Norge fra 60-årene av, og et mer negativt syn på forbrukskultur og særlig det kunstige eller overlessede.

Boka er informativ, men jeg hadde ønsket meg en mer ryddig oppbygning med mindre gjentagelser av fakta. 

Mens jeg var hjemme, kikket jeg også i skolehistorien til realskolen mamma gikk på på 60-tallet. Veldig interessant og mange kjente navn! Mamma og pappa har faktisk to av lærerne hennes som naboer; disse traff vi i sommer.

--

Jeg hørte ferdig Digital Minimalism: Choosing a Focused Life in a Noisy World av Cal Newport.
(Penguin Random House, 2019). Denne kjøpte jeg i papirutgave etterpå. 
Jeg hadde faktisk tenkt å teste ut en måneds "digital de-cluttering" nå i august, et virkemiddel som forfatteren foreslår som et botemiddel mot digitalt stress. Målet er at en etter en pause uten "unødvendig nettbruk" skal bruke bare de tjenestene som virkelig gir en noe verdifullt - og vurdere om en kan oppnå de samme målene på bedre måter.
Jeg har til og med spilt inn en video som jeg hadde tenkt å legge ut på YouTube-kanalen min om det! Men jeg feiget ut, enn så lenge.

--

Henry D. Thoreau, 
foto: B.D. Maxham
Det å lese boka fikk meg også til å låne Walden: livet i skogene av Henry D. Thoreau. Jeg har ikke lest den ferdig. 
Thoreau prøvde i to år å klare seg selv på minst mulig ressurser og færrest mulig faste avtaler med andre mennesker. Fikk han et besøk, var det fint, men ellers klarte han seg alene. Han kom nærmere naturen. Han regnet tidsbruk med i de økonomiske vurderingene av arbeid. Hvorfor skal en jobbe masse for å få penger som en så må bruke tid på å bruke opp på ting en kanskje ikke trenger? Det minner også litt om Et fritt liv, som jeg skrev om her.
Hvorfor fullførte jeg ikke boka?
Ble det for mange idéer? Hadde jeg bare ikke roen akkurat da? Eller likte jeg ikke Thoreaus litt snusfornuftige og bedrevitende måte å skrive på? 

--
 
Litt i samme sjanger har du boka Ståsteder av Svend Brinkmann (Press forlag, 2017), som jeg også fant ut at jeg måtte ha selv. Enkel, godt skrevet og tankevekkende. 
 
Brinkmann har i tidligere bøker kritisert den masete selvhjelpslitteraturen som prøver å presse oss til å bli "bedre" versjoner av oss selv i stadig utvikling. Men her prøver han nå å vise hva som faktisk kan være viktig å holde fast ved, uansett livssyn.
Med utgangspunkt i tankene til ulike filosofer - gamle og nye - lanserer han ti egenskaper eller begreper som han mener har en iboende verdi, som ikke kan byttes ut med noe annet, kjøpes og selges. Det kan for eksempel være verdigheten, ansvaret og tilgivelsen. Litt på tampen kommer døden, som riktig nok ikke har noen verdi i seg selv, men som viser oss hvor verdifullt livet er. 

Det at vi vet vi kan dø når som helst, gjør hver dag i livet til en gave.


Ingen kommentarer: