mandag 20. februar 2017

På jakt etter mammuter

Hvert år, rundt slutten av februar, tar jeg en ekstra tur innom den lokale bokhandelen for å få med meg en avis. Den er ofte gul og full av forsider på bøker som er satt ned i pris. Det er Mammut-katalogen. Mammutsalget pleier å være i mars, men en kan forhåndsbestille titler.
Reglene sier at bøkene ikke kan være fra i år eller i fjor (denne gangen 2016/2017), så det er ikke de aller nyeste titlene som blir lagt ut.


Årets katalog på nett



Vi tar også alltid med oss en katalog til biblioteket hvor jeg jobber, for her kan det være skatter å få tak i. En tittel vi trenger å få tak i på nytt. En vi vurderte å kjøpe, men som nå (typisk salg?) blir ekstra fristende fordi boka koster mindre.

Men altså, jeg kikker også spent igjennom min egen katalog for å se om jeg vil kjøpe noe til meg selv eller til julegaver. Det er ei utfordring for en bibliotekansatt å finne noe som frister så mye at jeg ikke bare vil låne, men ha boka i min egen hylle. (Ei venninne som ga meg gavekort til en stor bokhandel en gang ante nok ikke hvor lang tid jeg kom til å bruke før jeg klarte å velge...)
Likevel, det er stort sett alltid en tittel eller to!

I år har jeg fått muligheten til å velge ut tre titler fra Mammutkatalogen og få dem tilsendt mot at jeg nevner dem her på bloggen. (Spørsmålet ble sendt fra en markedsfører fra Fjeldbraathen & co med ansvar for salgskampanjen.)
Jeg svarte "ja", siden det ikke er noen begrensninger på forlag jeg velger fra eller vinklingen på blogginnlegget (à la New York-bekjennelser, som det med rette var en del virak rundt i bokbloggmiljøet.)

Jeg lover ingen innlegg med superlativer når bøkene er lest (men håper jo selvfølgelig på fine leseropplevelser!). Og jeg ser på reklame for Mammutsalget som en fin måte å løfte fram norske bokhandler og virksomheten der.

Bøkene jeg ønsker meg fra årets katalog

Heinesen forlag
1. Astrid Lindgren/Sara Schwardt: Brevene dine legger jeg under madrassen. Dette skal være en personlig brevveksling mellom forfatteren og en ung fan, et kjennskap som starter når jenta er ganske ung. Brevveksling er alltid spennende å lese (når en får lov), og det gjør ikke saken verre at Lindgren som oftest har mye nyttig å si.


2. Kjersti Bergesen: Handywoman. Jeg setter gjerne sammen møbler etter
Kagge forlag
oppskrift, men ellers fins det andre praktiske husaktiviteter jeg kunne fått mer innsikt i og selvtillit på. Kanskje jeg også kan bli en hendig dame?

Oktober forlag
3. Morten A. Strøksnes: Havboka. "Alle" har visst lest den, bare ikke meg, og jeg tror den kan være midt i blinken. Håper jeg. 
















Ingen kommentarer: