mandag 10. januar 2022

Lesehesten fra Sørlandet flytter, men ikke helt til Sørlandet

Hjelper dette mot uro?



Jeg tok meg en pause i kveldslesinga av "Det ellevte manus" av Anne Holt (som fikk meg til å komme litt for seint på jobb i dag. Holt skriver så bra!) - for å signere en avtale med en eiendomsmegler. 

Hæ? 

Jo, jeg skal faktisk selge leilighet. Og flytte. Etter 18 år i herlige Ål. 

Jeg skal bli lokalhistorisk bibliotekar. Etter 19 år som barnebibliotekar. 

Jeg vet ikke hvor lenge det vil vare. Men satser! 

Jeg har hatt et par urolige netter. Håper på en bedre i natt. Jeg gleder meg til det nye, men er redd for å oppleve en dag at jeg angrer... så mye er ukjent og blir nytt...

Det hele ble avgjort like før jul, etter et par intervjuer; det siste fysisk i rogalandsbyen Haugesund. Det er denne byen jeg skal bli bedre kjent med i april. Såpass at jeg skal kunne fortelle byfolka selv om den! 
Ett skritt om gangen, sier jeg til meg selv. 

Så nå er det rydding som stort sett står i hodet på meg. Rydding hjemme. Rydding på jobb. Samtidig: leve nå, og planlegge framover. Jeg har faktisk kjøpt kunst! Og billett til Jarle Bernhoft-konsert. 

Og så leser jeg selvfølgelig også innimellom. Romaner, faktabøker, dikt, barnebøker, norsk blogghistorie; til og med tegneserieblader bestilt helt fra USA! (Ginseng Roots av utrolig flinke Craig Thompson.) Mens et par månedsinnlegg fra 2021 venter på å bli sluttført.
Jeg vet jeg ikke må skrive dem. Men jeg tror kanskje de kan hjelpe meg med å sortere litt i rotet i hodet mitt. 
Jeg har lekt litt med tanken på å lage en "flytte-vlogg", som korona-vloggen i 2020. Det høres litt slitsomt ut. Men gøy.
Vi får se. 

Uansett: godt nytt år til deg som leser denne bloggen, eller bare innlegget - håper du føler at du har noe å se fram til!

5 kommentarer:

Tine sa...

For en spennende tid du er inne i ikke rart du har urolige netter. Masse lykke til med ny jobb i ny by, tipper det går helt fint, og at du snart ler av de urolige tankene.

Elida sa...

Å, fine Haugesund! Eg bur rett over fjorden og syns Haugesund er ein meget fin by. Lykke til med flytting!

Synne sa...

Takk for gode kommentarer! Ja, kanskje jeg havner mellom dere?

Unknown sa...

Hei Synne!

Her kaller en krigsseiler og hans barnebarn, pionerdykkeren! Med to aktuelle bøker. Om to helt forskjellige liv med havet og Stavanger til felles. Både i spennende og interessante miljøer, ukjent for de fleste. Ekstra aktuell akkurat nå med NRKs dramaserie «Lykkeland» og med storfilmen «Krigseileren» som kommer snart.

«Skibsføreren – om kjærlighet, lengsel etter familien og livet om bord», 283 sider, innbundet og rikt illustrert. På norsk og utgitt i Norge av Kolofon Forlag AS

«Nordsjödykaren – roman om en yrkesresa från dröm till verklighet», 315 sider, innbundet og rikt illustrert. Finnes også som e-bok og lydbok. På svensk, utgitt i Sverige av eBokförlag Gullestad.

Hvis dette høres interessant ut for deg og bloggen din, sender jeg deg gjerne leseeksemplarer.

Vennlig hilsen
Hans Claesson

Synne sa...

Hei! I og med at jeg er i flyttemodus, må jeg vente litt med leseeksemplarer. Men du kan sende en epost til autumnday77(at)hotmail.com, så kan jeg vurdere det når jeg er godt og vel parkert! Det er i så fall den norske boka som kan være interessant!