søndag 27. september 2020

På nett igjen!

I går formiddag ringte en dame fra Norsk Gallup for å stille meg noen spørsmål. De handlet om bruk av digitale TV-tjenester. Jeg dro på det og sa at det kanskje ikke var helt aktuelt, men gjennomførte likevel intervjuet. Da vi kom til spørsmålet "hvor lenge er det siden du har sett på et TV-program?" svarte jeg "en måned". 
Det hun ikke visste (og som jeg kanskje kunne sagt i starten for å spare henne for litt tid) var at jeg nettopp hadde avsluttet en fire ukers digital pause. Noen timer senere satte jeg meg ned for å se på "Stjernekamp" på nett-TV. 

Dette var et prosjekt som jeg såvidt fikk varslet noen av mine online-venner om før jeg satte i gang. 
 
I dag har jeg vært inne på YouTube og sett på noen av yndlingsvloggene mine. Søndag har rett og slett blitt min YouTube-dag. Jeg har lagd meg en timeplan for når jeg skal bruke ulike apper og nettsider, så får vi se om det føles greit å følge den. 


Hva har skjedd? 
Som jeg også skrev om i juli, ble jeg inspirert av boka "Digital Minimalism" av Cal Newport, som jeg hørte på lydbok i ferien og så kjøpte i bokform. 
Her kommer den amerikanske forfatteren (som jobber med datateknologi) med råd om hvordan vi kan bruke digitale medier på en gjennomtenkt og minimalistisk måte. Rådene har han kommet fram til gjennom egne undersøkelser hvor han har vært i kontakt med hundrevis av mediebrukere. 

De store teknologiselskapene vil helst at vi ikke skal tenke igjennom hvorfor vi bruker Facebook, Instagram, YouTube, Netflix og så videre. Vi skal bare bruke dem. 
Det som ofte skjer hvis en ikke har en uvanlig selvkontroll (men har en smarttelefon eller et nettbrett i nærheten) er at en blir sittende og scrolle, stadig se videre. Bruke verdifull tid på innhold en egentlig ikke har så mye glede av. 
Jeg har ikke vært blant de verste, men jeg kjenner nå og da på fristelsen til å bare bli sittende med tom "underholdning" - uten å føle meg verken informert, underholdt eller knyttet til de jeg liksom har kontakt med. 
De siste månedene har jeg likevel kjent det godt å kunne ha et fellesskap på nett når så mye fysisk/IRL blir avlyst og utsatt. (Det snakket jeg litt om i korona-vloggen i vår.) Av og til trenger en en ekstra trøst. Derfor tok det tid før jeg følte meg klar for digital "declutter". Og hva er så det?

Newports tips er å ta en flere ukers aktiv og innholdsrik pause fra det digitale. "Det digitale" kan være ulike nettsider og tjenester; det meste som en ikke er helt avhengig av for at dagliglivet skal fungere. Jeg valgte å gi meg selv lov til å sjekke personlig epost en gang i uka. Jeg sjekket også yr.no for å finne ut hva slags vær jeg kunne vente på turer ute, eller kinoprogrammet for å... ja, få gått på kino. 
Søster har flyttet til England for å studere, og det passer best å bruke Messenger til en ukentlig prat med henne og mamma. Så det ble også inkludert. 

Ellers har jeg holdt meg unna privat bruk av Facebook, Smule, YouTube, nyheter på NRK og så videre. Også blogging! Jeg kunne brukt bloggen til oppdateringer av prosjektet, men valgte å la være. Smarttelefonen min har fått hvile ganske mye. Jeg har tatt noen bilder og sendt noen tekstmeldinger. 

Men jeg skulle altså også være aktiv og fylle tida mi med nye, verdifulle aktiviteter. Dette skal en gjøre for å unngå at suget blir for stort og at en går rett tilbake til tankeløs scrolling etter prosjektslutt.
Konkrete forslag er å 
  • venne seg til "solitude" (altså å være alene med tankene sine). Lett som en plett for en erfaren aleneboer som meg. 
  • skrive brev til seg selv (jeg skriver dagbok). 
  • gå turer (greit å koble med fullføring av kommunens ti på topp-prosjekt!)
  • lage noe eller fikse noe (jeg har malt bokhyller! Og ryddet masse i stua!)
  • bli med i en organisasjon/ gruppe (vanskelig i disse dager, men jeg har vært på besøk hos folk og tatt noen telefoner. Og sist torsdag begynte korøvingene! Jippi!)
Jeg har også tenkt litt på hva de ulike sidene og tjenestene jeg bruker, egentlig betyr for meg. Og på den andre siden, hva det er ved dem som kan gjøre meg lei eller stresset. 
Jeg prøver å starte på nytt. 

Har du prøvd noe sånt? 

Ja, og så har jeg selvfølgelig lest! Flere tykke bøker! Mer info om det kommer, hvis jeg får lyst! 


Ingen kommentarer: