onsdag 16. juli 2014

Baksjå og framsjå: juni

Bading på fjellet i Ål.


Det er sommer! Riktignok gråhimlet sommer i dag, men høy tid for oppsummering av den første "offisielle" sommermåneden her på lesehestbloggen. Her kan du se oppsummeringa for mai.
Oppsummeringene har flere fordeler; de minner meg på bøkene jeg har lest og hvorfor jeg leste dem, og de gir en informativ oversikt over de bøkene som ikke har fått (men kanskje fortjent) et eget innlegg. 

Jeg blogget i juni om:

Jeg leste i alt 12 bøker i juni, disse har jeg til nå ikke blogget om:

  • Knausgårds kamp, bind 4. Dette bindet handler om forfatterens første heltidsjobb som lærer i Nord-Norge. Ekstra interessant å lese for en som er halvt nordlending, og lettkjørt i all sin tykkelse. Vil gjerne lese flere av bindene, men når får jeg tid til det?
  • Siri Hustvedts bok bok om en manneløs sommer, hørt på lydbok i bilen sørover. Dette er vel det en må kalle en litt trist feelgood-roman. Flere historier blir fortalt rundt hovedpersonen, som er bedratt av ektemannen og reiser hjem til moren på "skriveferie"; jeg lot meg særlig engasjere av tenåringsjentene på diktkurs og deres intriger.
  • Tre illustrerte bøker/ tegneseriebøker som jeg (med litt velvilje) kan si alle handlet om tro og bevegelse. (Nysgjerrig nå?)
Her er en av dem, kjøpt på Outland.
Running Press, 2012
  • Utilslørt. Muslimske råtekster, som anbefales på det sterkeste. Her får norske muslimske kvinner - også en konvertitt - fortelle om hvordan det er å være nettopp dét i Norge. Mer generelt drøfter flere av dem hva det egentlig er å være, bli sett på og føle seg som kvinne. Mange ulike stemmer, og alle talte til meg på sin måte så jeg ble berørt. (Men fremdeles fornøyd med å være ikke-muslim.)
  • Spenningsboka Malstrøm av Caterina Cattaneo, hvor ei ung jente først flykter fra et liv hun er misfornøyd med, men etter hvert må flykte fra noe mye farligere sammen med en mann hun nettopp har møtt. Spennende.
  • Den internasjonalt elskede ungdomsromanen Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Jeg er nok mer påvirket av kroppsidealene i samfunnet enn jeg ønsker, dermed syntes jeg at kjærlighetshistorien mellom lubne, rare Eleanor og slanke, pene Park ble litt urealistisk. Men nettopp det synet er det nok forfatteren vil utfordre, og jeg krysser fingre for det. Den var uansett nydelig.
  • Den sprø barneboka Gutta i trehuset med 13 etasjer av Andy Griffiths og Terry Dento, som faktisk handler om det å lage ei bok. Eller det å bli forstyrret av alle mulige andre, fantastiske hendelser på veien dit.  
Aschehoug, 2011



Var det her noen kandidater til Best i 2014?
Sommeren uten menn (Hustvedt) og Om skjønnhet (Smith) var gode romaner. Den lille, "søte" Dancing with Jesus kommer høyt opp på lista over morsomme bøker, og Utilslørt er til nå den beste fagboka jeg har lest. 

Så var det framsjå: hva skjer i juli?
Ferien min er over, og der ble det også lesing i finværet i begynnelsen av måneden. Blant andre Insektsommer av Knut Faldbakken og Harry av Are Kalvø (kjøpt på en antikvitetsbutikk i Gvarv i Telemark), og Et slag i ansiktet av Christos Tsiolkias, en kollektivroman fra Australia som bar litt preg av å være tv-dramaserie, men likevel bra (kjøpt på bokhandel i Kragerø). Ellers fikk jeg lest Ulvehunden av Jack London i forbindelse med familiens tur oppover Telemarkskanalen (min bok, fra barndommens Disney-bokklubb) og to biografier som var lånt på biblioteket i Lyngdal.

Vel tilbake i Ål er det nye barne- og ungdomsromaner i fleng som venter på meg! Noe er leseeksemplarer til Ungdomsbokgildet i Drammen, som jeg skal delta på i høst (og føler forventning/ grøss), andre er rett og slett bare titler jeg gleder meg til å ta fatt på (og sannsynligvis kommer til å ha stående en stund i hylla likevel; man har jo fått et realistisk syn på sin egen lesing med årene). 

God lesemåned!

Ingen kommentarer: