fredag 5. juli 2013

Baksjå og framsjå: juni


Neimen? Blogger du fremdeles, Synne? Jada. Det har vært så mye annet i det siste. Bilkjøring (måtte riktignok inn i nåværende måned før jeg fikk lappen som viser at jeg offisielt er norsk sjåfør!) Synging. Hjem til Lyngdal på et ikke planlagt og noe trist korttidsopphold (farmor ikke blant oss lenger). Rastløs, tankefull og spent store deler av måneden. Ikke lett å verken lese eller skrive. Og så streiker nettet hjemme! MEN. Her kommer oppsummeringa for juni på lesehestbloggen. (Les om maimåneden her.)

I juni ble det fire innlegg i tillegg til baksjå/framsjå:
Bøkene står der så pent og venter på meg, ulest eller lest. Noen har jeg bare begynt på og forlatt (passende nok leste jeg nettopp En rekke avbrutte forsøk! Veldig god), blant andre romanen Historien om oss av Agnar Lirhus (det jeg fikk lest var interessant og bra skrevet, men rastløsheten tok overhånd.) Roses bok av Rosemarie Køhn gikk jeg fort igjennom (bør nok heller leses sakte og grunnes på).

Disse ble lest ferdig i måneden som gikk:

  • Arven av Katherine Webb. To søstre reiser tilbake til slektas herregård, hvor det skjedde noe fryktelig for flere år siden. Den ene av dem har blitt psykisk syk av det. Typisk "historisk mysterium"-roman med litt romantikk i, mener jeg å ha tenkt? Men god lesning.
  • Min mor, mitt speil av Nancy Friday. Fagbok med personlig innfallsvinkel om forholdet mellom mødre og døtre. Hva slags forhold har vi, og hva er et sunt forhold?
  • Troende til alt av Rune Larsen. Selvbiografien til den bergenske musikkmannen som jeg har likt helt fra jeg var lita jente og hørte ham synge med ungene sine på ei LP-plate vi hadde hjemme. Selv om han gikk under betegnelsen "gladkristen"!
  • Uteligger av Ole Martin Holte. Utrolig interessant bok om sosionomen som ville gjøre feltstudier ved å gå undercover som uteligger i Oslo og København. Tankevekkende.
  • Deconverted. A Journey from Religion to Reason av Seth Andrews. Forfatteren var en kristen radiomann i flere år før han forlot troen, og dette er historien om hva som skjedde og hvorfor. Han styrer ellers bloggen The Thinking Atheist.   
  • Gregor fra Underlandet av Suzanne Collins. Første bok i serien som nå er oversatt til norsk; den kom egentlig før Collins skrev Dødslekene. Helt klart en yngre målgruppe, og skrevet i tredjeperson (noe av det fascinerende med Dødslekene er førstepersonsperspektivet), men likevel god! Håper jeg får skrevet mer om den senere.   
  • Jesus av Tor Åge Bringsværd. Bringsværd har samlet Jesus-historier fra apokryfe (ikke-offisielle/godtatte) evangelier og muslimske skrifter, som til dels gir et litt annet inntrykk av denne mannen. Lettlest og interessant.
Det ble til sammen 7 bøker i juni. Til nå i år teller jeg 92 bøker på lista.

Kan noen bli med på Best i 2013-videoen? Jeg tror nok at Uteligger vil komme høyt opp i fagbok-/fra virkeligheten-sjangeren. Ellers litt usikker.

Så var det framsjå for juli:
Jeg har begynt på romanen Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet av Eivind Hofstad Evjemo. Ellers fikk jeg en pakke i posten fra et forlag med tre leseeksemplarer; fantasy og spenning av nye norske forfattere! Den første er lest, men jeg får ikke blogge om disse før utpå høsten, må vite. Ellers har jeg kommet i vanen med å låne med meg fagbøker og essays; dette blir det en del av. Ett personlig leseprosjekt kan du lese om her.

Jeg er spent på om jeg får lest noe særlig i juli. Roen er ikke helt der. Men snart er det ferie, og ferie betyr (enn så lenge) kollektivreiser - tog sørover og fly til USA og Canada (årets søstertur!), og da sier det seg selv!

God lesejuli!

2 kommentarer:

aariho sa...

Skjønner godt at det blir lite lesing framover med slike ferieplaner! Ha en fin tur, og tid for andre ting inkludert lesing får du når du er tilbake!

Synne sa...

Takk for det! Regner med at det kommer en eller flere reportasjer derfra også. Har fått et forsiktig spørsmål fra mamma om ikke det går an å blogge litt underveis, så de ser hvordan vi har det:) God sommer til deg!