søndag 9. juni 2013

Så synger man litt igjen... (Bliss)

I disse dager går fristen ut for å levere inn stemmevideoer til årets Virtual Choir-prosjekt. Noen lesere husker kanskje at jeg fikk være med på fjorårets Water night - en stor opplevelse både musikalsk og sosialt (via pc-skjermen).

Virtual Choir er "babyen" til den amerikanske komponisten Eric Whitacre (som ser ut som og dirigerer som en gud, bare se her). I år synger flere tusen sangere over hele verden sangen Bliss, og den ferdige installasjonen (komplett med sopransolister og elektronika-komp) skal vises fram på dronning Elizabeths bursdag. Det er jo stas!

Jeg brukte fredag kveld på å ta opp videoer (1. alt og 2. sopran) og laste dem opp på siden til Virtual Choir. Det var spennende. Her er en liten snutt om det.




Og her er et profft multi-opptak av hele sangen (uten soliststemmer)! Én mann synger 8 stemmer, det er tøft!
I år har vi fått konkrete tips til hvordan videoene blir best visuelt og musikalsk, og det var ei artig utfordring. Ei bokhylle fikk tjene som bakgrunn med et puseteppe over seg, stumtjeneren ble kamerastativ og strykebrettet pc-bord. Vannflaska var aldri langt borte. Jeg var kledt i den internasjonale korfargen svart (uten logo) og med ørepropper for at jeg skulle høre musikken, men kameraet ikke. Jeg prøvde å glemme kortpustethet (kor-pust er en nødvendighet) og bare leve meg inn i musikken.

Setup!


Etterpå ble det litt redigeringsarbeid for å få beskåret og komprimert filene og lastet dem opp. Men gøy var det!

Så er jeg kjempespent på hvordan det ferdige resultatet blir med alle sangerne. Og jeg er spent på hvem som har vært med. Foreløpig teller jeg ti norske sangere som har levert bidrag, fra hele landet. Jeg tipper at det blir et neste prosjekt , og da hadde det vært flott å ha kjenninger med på lista. Hint, hint til mine sangglade venner.


Ingen kommentarer: