lørdag 23. juni 2018

Den fantastiske skogen

Jeg har vært glad i skogen helt siden jeg bodde på Sørlandet som nærmeste nabo til en staselig furuskog. Der kunne jeg gå rundt og fantasere, eller jeg satte meg inntil en stamme og lot alle sansene åpne seg, hørte på vindsus og fuglekvitter og kjente sola mot ansiktet.

Når jeg nå går i skogen, stopper jeg gjerne opp og kikker på maurene som springer rundt, knekker av en liten barkebit fra et tre, plukker med meg en blomst. Alt det levende, likevel ukjente fascinerer meg. Så jeg vet hvordan jeg kan nyte skogen. Men det er mye jeg ikke vet om den.

Jeg svarte dermed ganske raskt på en epost fra Pax forlag om den nye faktaboka Den fantastiske skogen, som er lagd av John Yngvar Larsson og Lars Sandved Dalen. Jeg er godt over halvveis i leseeksemplaret og vil bare skrive litt om boka til nå før jeg tar ferie - og før jeg skal møte ukjent skog på pilegrimsleden.
Jeg gleder meg til å komme tilbake, lese resten av boka og tenke tilbake på mine egne opplevelser.


Pax forlag, 2018
Det er vel ikke de kjemiske prosessene i fotosyntesen vi tenker mest på når vi trekker inn frisk skogsluft. Men grunnen til at lufta i skogen kjennes så frisk, er nettopp oksygenet som frigis fra barnåler og bladverk. Det var ikke uten grunn at sanatorier for lungesyke i sin tid blei lokalisert til åstraktene, høgt oppe i den friske lufta i granskogen. En tur i skogen, der lungene kan fylles med rein luft og ange av lauv og barnåler, kjennes godt for både kropp og sjel. (s. 29)
 

Den fantastiske skogen er ei bok basert på vitenskap og forfatternes faglige kjennskap til skogens økosystem, men de får virkelig fram det magiske i nettopp dette økosystemet. En får lyst til å utforske skogen (mer) på egen hånd. Teksten er gjennomført god og levende, i flere passasjer muntlig og henvendt til leseren. Boka er greit inndelt i kapitler som tar for seg ulike aspekter ved temaet.

Noe av det første vi leser om er soppene. Visste du at en av dem er jordklodens største levende vesen? Mange lever sammen med trærne og hjelper dem med å skaffe næring. Ellers får vi svar på flere spørsmål, som:

Hvordan oppstod skogene?
Når kom ulike tre- og skogtyper til Norge, og hvordan har de spredt seg?
Hva gjør skogen for livet på jorda?
Og hvordan lever de ulike plantene og dyra med hverandre?
Har de fiender? (Ja.)
Hva gjør de for å beskytte seg?
Samarbeider de? (Ja.)
Hva skjer med alt som lever i skogen når vinteren kommer? Når det blir brann? Når sykdommer sprer seg?
Hvordan foregår skogbruk i dag, og hvordan var det før i tiden? 

Vi får vite om planter som har blitt brukt til legemidler, til rengjøring, taktekking, hva som helst. Slike nyttige opplysninger blir nevnt i sammenhengende tekst, og boka har også et format som ikke gjør den egnet som en håndbok å ta med på tur - men den gir smakebiter nok til lyst på skogturer. Og et ønske om å ta vare på denne skatten vi har.

Den fantastiske skogen lever så langt opp til tittelen, og anbefales på det sterkeste.
Takk til forlaget for leseeksemplar!


Ingen kommentarer: