mandag 23. januar 2017

Oppsummering av 2016: romanene

Jeg har planer om å lage ei videooppsummering for 2016, etter at jeg hoppet over det i fjor.
Men det blir lett for mye informasjon i en video, så jeg vil oppsummere i noen tekstinnlegg først og spare "kruttet"/ de endelige vinnerne til slutt. Jeg deler inn i form/ målgruppe som i lista over Lest i 2016.  

Jeg leste 52 romaner for voksne, det vil si ei per uke i gjennomsnitt. Det ble flest papirbøker, men også e-lydbøker (starten av året, på Storytel) og ebøker (på Ebokbib).

Med kjente og ukjente forfattere, mange og litt færre sider, ulike tekstformat og ulike sjangre ble det også mange ulike opplevelser. Jeg leste blant annet om saudiarabiske venninner, en norsk lesbisk etterforsker, forvirrede trollmenn og litt sprø fedre.

Jeg besøkte magiske verdener som Skiveverdenen (en annen bokblogger skriver om den i dette innlegget), og Westeros, men først og fremst vårt ganske gjenkjennelige Tellus.

Noe av det jeg leste fikk jeg inspirasjon til fra TV-serier som Game of Thrones (En sang om is og ild-serien) og Unge lovende (Kjærlighetshistorie av Gine C. Pedersen. Sesong 2 er forresten i gang!). Jeg så Inferno av Dan Brown på kino etter å ha lest boka. Ellers er det gjerne slik at jeg griper tak i det som frister på folkebiblioteket jeg jobber i.

Jeg leste klassikere: Epp og Lul av Axel Jensen og Grønn var min barndoms dal av Richard Llewellyn. Jeg leste bøker "alle andre" har lest, men også skjulte skatter!

Flere av romanene var (dels) selvbiografiske, eller det gikk iallfall rykter om det: Edouard Louis, Vetle Lid Larssen, Vigdis Hjorth, Elena Ferrante. De fleste var det likevel ikke.





Sjangerfordeling 

Diverse/ drama var det flest titler av, med krim/thriller på klar andreplass. 



Nasjonalitet (forfatter)

Mer enn halvparten av titlene var norske; ellers mye "diverse europeisk" (britisk, fransk og italiensk). De amerikanske titlene er spenning og fantasy. I kakestykket "andre" finner vi to titler fra Midtøsten.


Disse konkurrerer på Best i 2016-lista:

4 kommentarer:

Mari sa...

Det er for lite kakestykker i bokbloggernes verden, det er interessant å se det som leses framstilt slik. En fin gjennomgang av mye av det du leste i 2016, Synne. Jeg har skrevet det før, og jeg gjør det gjerne igjen, at jeg alltid gleder meg til en ny video fra deg. Du har ikke vurdert å bruke YouTube til en egen bokblogg-kanal?

Synne sa...

Takk, Mari! Det å snakke om bøker på video er en artig vri, men jeg tror nok det blir for mye jobb å gjøre det jevnlig. Har nok vært innom tanken, likevel! Hva med deg?

Mari sa...

Jeg har en kanal, men den er ikke oppdatert på en stund ;) Har kanskje to tre videoer der. Det faller seg mer naturlig for meg å skrive tror jeg, mens når jeg filmer så må det til en million innspiller før jeg tør å vise det til resten av verden.

Synne sa...

Ja, det er litt skummelt at det skal ligge ute etterpå!