onsdag 13. april 2016

Baksjå og framsjå: mars

Utsikt fra Clarion Hotel "The Edge" i Tromsø

Mars skal oppsummeres, i punkter:
  • en tur langt nord i jobbsammenheng, med tid til lesing på flyturer og en svipp innom gamle trakter (jeg ble født i Nordens Paris). Fint vær etter hvert, mye fint folk! Fikk sett Polarinstituttets bibliotek og, selvfølgelig, Tromsø bibliotek.
  • ålingspåske med blant annet innspilling av en musikalsk video; del av et virtuelt kor-prosjekt! (Her kan du lese om Virtual Choir-prosjektet fra 2014. A propos musikk, måneden før fikk jeg med meg min første nettkonsert, med The Real Group og Rajaton (LEVELELEVEN); en flott opplevelse!)
  • barnehagedag på jobb med høytlesing for 4- og 5-åringer i en ekte lesehule som til vanlig er yogarom
  • farvel til bilen Billy i en litt dramatisk hendelse (slapp heldigvis med skrekken selv. Nytt prosjekt: ny bil.) 
  • hele tre bokkjøp, en noe uvanlig hendelse for en lesehest som frekventerer biblioteket hver dag... 
Jeg blogget om to krimbøker i påsken (to til ble blogget om senere) og en islandsk smakebit. 

Jeg leste i alt 22 bøker i mars, det vil si 60 bøker de tre første månedene i 2016. Her er noen ord om et utvalg av dem som ikke fikk et eget innlegg.

Fakta/dokumentar

    Først: Hjemmestedet av Birgitte Lange. Kjøpt på Eldorado i Oslo for et gavekort, etter mye grublerier og intense forberedelser på nett med notering av ønsker, og jeg ble ikke skuffet. Forfatteren fletter personlige (egne og andres) historier og fakta om hva som gjør et hjem til et hjem, hvordan en finner hjem i seg selv og eventuelt i andre mennesker, og hvordan det kan føles å være hjemløs i konkret og overført betydning.

    Egne innlegg burde Jesussoldaten av Tonje Egedius og Anders Torp og Vi som ikke kommer til himmelen av Håkon og Tor Edvin Dahl få. Disse vil jeg sannsynligvis skrive om på den andre bloggen min etter hvert. Kanskje du har sett debatten rundt barns rettigheter i religiøse miljøer i Debatten på NRK, her.

    Tegneserie
    Vantina (side 81 i boka)
      Veslemøy-stripene til Vantina har vært publisert på nett siden 2008, og nå har de kommet i bokform. Veslemøy er en engasjert - eller kanskje mer frustrert - figur som har mange ting å gruble og peke på, særlig når det gjelder måten vi mennesker behandler hverandre på. Her er det bredsider mot materialisme, overforbruk av sosiale medier, overfladiskhet og rigide systemer. Boka ble anmeldt på Serienett, jeg er enig i at mange av stripene kan ligne på Nemis "visdomsord". Det er mye bra, men det står flere striper på hver side, og 1) det tok litt tid å skjønne at det ikke er en sammenheng mellom dem, 2) det blir mye visdom på en gang. Bør ikke leses fra perm til perm. 

      En ting som fikk meg til å stoppe opp, var Veslemøys radikale forsvar for borgerlønn - altså at borgere av et land får en slags grunnlønn uten hensyn til hva de produserer eller bidrar med til fellesskapet. Det slo meg da: hvor mange tjener vel ikke penger i dag på produkter som vi egentlig ikke har bruk for og som heller skader oss? Bør disse egentlig bli rikere?

      Cappelen Damm, 2015
      Ungdomsbøker

      Jeg hadde gleden av å bli kjent med Megzilla av Gro Dahle (illustrert av Kaja Dahle Nyhus). Her har vi rett og slett ei tegnet og poetisk framstilling av hvordan det kan føles å være fremmed i sin egen pubertetskropp, å oppleve at foreldrene ikke forstår og heller invaderer, men å etter hvert finne seg selv mer og også Den første (erotiske og romantiske) kjærligheten. Utrolig flott! 
      Ellers leste jeg Byen bak murene av Ryan Graudin, ei spenningsbok som gav meg dystopifornemmelser, men som viste seg å være... ja. Intens og gripende historie om tre ungdommer som er fanget i hver sin vanskelige tilværelse og etter hvert samarbeider om å bli fri. 
      Så lenge himmelen er over jorda av Levi Henriksen leste jeg som ebok. Her møter vi en ung gutt med en "bucket list" (fins det et godt norsk ord?): dette vil jeg ha gjort før jeg dør. For døden venter rett rundt svingen. Jeg fikk sterke assosiasjoner til en viss amerikaner både når det gjelder tematikk ("Faen ta skjebnen") og skrivestil, men alt av Henriksen står uansett bra på egne ben. (Les gjerne Tines bokblogginnlegg her!)

      Jeg og Earl og jenta som dør av Jesse Andrews har nettopp blitt filma, i Hollywood. Jeg visste det da jeg begynte å lese boka.... men teksten er veldig lite optimistisk. Den forbereder deg på en mørk slutt og ingen rosenrøde passasjer underveis. Passer den da i Hollywood, tenkte jeg? Og så glemte jeg det spørsmålet og bare levde meg inn i handlinga, hvor hovedpersonen Greg blir motvillig venn med ei kreftsyk jente sammen med kameraten Earl - og prøver uten hell å lage en film som en siste gave til henne. Det er tøft. Realistisk. Rått. Ikke romantisk og ytterst lite sentimentalt.
      Og så ser jeg dessverre traileren til filmen etterpå, og ja: det er store sjanser for at Hollywood ødelegger dette.
      Men opplevelsen av boka, den er min.

      Barnebøker


      Jeg leste følegodtboka Maja Mill – drømmer, venn og tyv av Bjørn Olav Hammerstad (hva skjer når Maja blir mistenkt for tyveri av rektor Greftegreffs skatt?), den sprø De ville tvillingene av Jozua Douglas (hva skjer når pappa får i seg et magisk hundepulver?), Forfulgt og Oppgjøret av Arne Norlin og Andreas Palmaer (bok to og tre i serien om to venner/kjærester som heier på ulike fotballag) og den elleville Frank Einstein og antimateriemotoren av Jon Scieszka.

      Gyldendal, 2016
      Og endelig fikk jeg tak i den etterlengtede fortsettelsen på historien om Alicia og Andreas, nemlig Han & dem av Katarina von Bredow. Interessant at det er tøffingen Kevin som er hovedperson i denne tredje boka! Han som liker å klatre i trær når det blir for vanskelig å tenke, men som strever med å komme ned igjen. Han som er hemmelig forelsket i Alicia, ikke skjønner hva hun skal med taperen Andreas, og syns hun bør få høre nettopp det fra ham. Og som blir mistenkt for å ha kjørt på en gammel mann med mopeden han fikk av faren. Jeg både liker og ikke liker Kevin, og det er nok også meningen.


      Best i 2016?
      • Megzilla, som ungdomsbok eller kanskje grafisk roman?
      • Fagbøkene er vanskelige å velge mellom, kan gjerne føre alle opp på lista! 
      • Selv om jeg elsker Bredows serie, venter jeg enda på den barneboka som skal få meg til å tenke "wow".

      Hva skjer i april?

      Jeg har fått være på forlagsmøte for første gang på lang tid, og ble inspirert til å lese noen av bøkene fra Aschehoug. Fikk leseeksemplar av ei grøssete spenningsbok som falt i smak. Noterte ellers "Metro 2033", som blir med meg hjem fra jobb i dag. Ellers har jeg flere prosjekter på gang; fikk lyst til å finne ut mer om Øst-Europa. (Fordi jeg skal til Polen om vel en uke?) Leser nye barne- og ungdomsbøker. Venter på bestilt kursbok i sangteknikk. Mange prosjekter. Muligens litt for mange.

      Uansett,

      god lesemåned!   

      Ingen kommentarer: