tirsdag 25. august 2009

I gamle dager


Jeg har fått en spennende oppgave: å samle inn stoff til ei digital fortelling! Nå har jeg jo allerede fått smaken på minner og nostalgi, men jeg har funnet ut at jeg skal konsentrere meg om Ål.

Og hvorfor ikke da ta for meg huset jeg bor i?

Huset er fra 1920-tallet. Det var lenge et kombinert butikk- og bolighus, men i dag er det bare leiligheter. Jeg bor i første etasje, der det tidligere var gullsmed og - i mange år - fargehandel. I kjelleren, der det nå er boder og roterom og treskjærer-verksted for min veldig hyggelige og nevenyttige nabo, var det melkeutsalg.

Det er rart å gå inne i dette huset og tenke på alt som har foregått her. Bygget er stort sett det samme (heldigvis for meg har utstillingsvinduene forsvunnet!), men livet i Ål sentrum - Sundre - er helt forandra. Til og med på 60-tallet, da min nabo kom til Ål, ble tre biler kalt for stor trafikk:)

Her er ei lenke til det lokalhistoriske nettstedet jeg har hatt ansvaret for, Heimbygda. Her finner du også ei side om hvordan Ål og Sundre var på begynnelsen av 1900-tallet.

Ingen kommentarer: