søndag 19. april 2009

La IKKE den rette komme inn!

Jeg har lest La den rette komme inn av John Ajvide Lindqvist mot bedre vitende og etter en anbefaling (beste bok) fra min kollega, mørke Mari.

Er utrolig glad for at jeg ikke pleier å få mareritt lenger! Dette var grusomt.

Handlinga i korte trekk:
Tolv år gamle Oscar er et mobbeoffer. Han begynner å leke med tanken på hevn, en tanke som får næring når det skjer et mord på en gutt i Stockholm. Denne gutten ble funnet hengende med hodet ned og tømt for blod.
Så langt, så krimgodt.
Når Oscar møter Eli - en syltynn, utrolig spretten skikkelse som veksler mellom å se uforskammet frisk ut og veldig sjuk - finner han en venn. En venn som, viser det seg, faktisk har noe med drapet å gjøre. En venn som lar et vanlig menneske drepe for seg og drikker det blodet han tapper.

Jeg greide å være med så langt. Jeg svelger det, vifter det vekk, jeg har lest om det før.
Men så - SPOILER SPOILER - oppstår Elis hjelper fra de døde etter å ha ødelagt sitt eget ansikt (vi får vite i detalj hvordan det ser ut) med syre og ødelagt kroppen etter et dødshopp ut av vinduet på sykehuset. Og han har mistet det han hadde av intelligens og moralske skrupler...

For all del: ikke la verken Eli eller zombien Håkan komme inn!

Ingen kommentarer: