torsdag 1. januar 2009

Godt nytt leseår!

Jeg kunne ikke holde meg borte fra biblioteket i ferien! Resultatet var fem leste bøker:

Audrey, vent! av Robin Benway. Audrey slår opp med kjæresten sin, som lever og ånder for musikken. Han hevner seg med å skrive en sang til henne som (dessverre?) blir en suksess og hopper oppover hitlistene. Det er ikke lenger snakk om å være ei vanlig, anonym amerikansk jente. Veldig morsom tankevekker!

Kiffe kiffe i morgen av Faîza Guene. Noe så sjeldent som en fransk ungdomsroman oversatt til norsk, med handling fra en muslimsk forstad til Paris. Femten år gamle Doria forteller med tørr humor om sine til dels ganske store problemer med livet. Tok litt tid før boka fenget meg, men er glad jeg leste den.

Svik av Karin Alvtegen. Står på krimhylla, er ikke noen krimroman i tradisjonell forstand, for gjerningsmannen er kjent fra første stund. Den som er sveket er Eva, som oppdager at mannen Henrik har hatt en elskerinne - en av de ansatte i barnehagen til sønnen deres. Hevnen er utspekulert grusom - jeg kommer til å tenke på En hunndjevels bekjennelser av Fay Weldon - men så skjer noe som Eva ikke har tenkt på: også unge, mannlige elskere - brukt i tankeløshet og hevnlyst - kan føle seg sveket. Og DA...

Redningsmannen av Dean Koontz. En grøsser. Jeg husker ikke om jeg har vært inne i ei skikkelig vindmølle noen gang - men fikk iallfall ikke lyst til det etter å ha lest om flappende vinger, vegger som pulserer av lys og et romvesen i dammen utenfor. Nesten så skummel som hytteboka, men med en psykologisk og "forklarlig" løsning! Forklarlig innenfor sjangeren, selvfølgelig.

Jeg er snart ferdig med Åndenes hus av Isabel Allende, som har stått på den uhøytidelige lista mi over "må lese"-bøker i flere år. Gripende, magisk og av og til ustyrtelig morsom - og grusom.

På toget i morra? Tar med meg noen Det beste-hefter. De er så lette og innholdsrike. NSB, here I come!

Ingen kommentarer: