lørdag 8. desember 2018

Det "universelle" koret: Deep Field

Midt i gleden over julevideoen jeg viste i forrige innlegg har jeg ventet (her på bloggen) med nyheten om den nyeste videoen med Eric Whitacres Virtual Choir. Prosjektene hans var jo starten på mitt engasjement i virtuelle kor. Og som alltid er det virkelig profft, det han gjør.

Denne gangen er vår korsang en liten del av et større verk, Whitacres symfoniske Deep Field, og musikken er bildesatt med ekte stillbilder og animerte videoer fra det enorme universet. Filmen nedenfor ble lagd til markeringen av Hubble-teleskopets Deep Field-bilder - bilder av tusenvis av galakser utenfor vår egen.
Selv om det tar tid før vi kommer inn, vil jeg anbefale å få med seg hele verket.





Videoen starter i Melkeveien og sveiper så innom objekter i vårt eget solsystem (Månen, Mars, Jupiter, Saturn og selveste Solen). Så tar Hubble turen ut blant de andre stjernene i Melkeveien, innom flere stjernetåker (nebula) og stjernehoper før vi endelig får se Hubble Ultra Deep Field (les om det på engelsk Wikipedia).
Koret kommer inn i en digital sekvens hvor vi returnerer til Jorden (18-19 minutter ut i videoen).Vi synger delvis sammen med et profft kor, Eric Whitacre Singers, som også får avslutte det hele.


I en intern Facebook-gruppe for Virtual Choir-sangere har det gått sport i å finne seg selv inni mylderet av bilder fra koret. Og med hjelp fra Elisabeth, som jeg traff i Chicago sommeren 2013, fant jeg faktisk meg selv denne gangen også. Dette er altså for spesielt interesserte!
Fra cirka 19:00 til 19:05 - lite tidsspenn altså - kan en så vidt skimte meg nederst i bildet, litt nedenfor midten. Slik ser et stillbilde ut fra 19:05.


Du kan lese mer om videoprosjektet og om Deep Field her.

Og for de astronomisk/ teknisk interesserte: her er en artikkel om hvordan bildene fra Hubble-teleskopet ble klargjort for videoen.

Ingen kommentarer: