lørdag 5. august 2017

Lesemål for juli: Jules Verne

- De er glad i havet, kaptein. 
- Ja, jeg er glad i det! Havet er alt! Det dekker sju tiendedeler av jordkloden. Dets pust er ren og sunn. Det er en enorm ørken der mennesket aldri er alene, for det føler livet skjelve ved siden av seg. Havet er drivkraften til en overnaturlig, utrolig eksistens, det er bare bevegelse og kjærlighet; det er det levende uendelige...
 (En verdensomseiling under havet, s. 90)


Jeg rakk å lese ei bok av Jules Verne i juli, og her er videoen min om den.



Havboka, som jeg nevner i videoen, skrev jeg om her.

Noen tanker som ikke kom med i videoen:

Kapteinen og hans bakgrunn, og hatet hans mot menneskene, er det store mysteriet i romanen. Verne er ikke bare opptatt av teknikk og naturvitenskap, jeg merker at han vil fortelle noe om menneskesinnet, om hat og om menneskenes ødeleggelser.
Også Nemo ødelegger.

Jeg er glad for at denne oversettelsen endelig har kommet. Bare vær forberedt på at det ikke er - som "alle" har trodd - en typisk spenningsfortelling. Det er mer.

Men: de vakre bildene som illustrerer boka, kunne ikke de vært fordelt bedre slik at de passer til teksten en leser? 




Ingen kommentarer: