søndag 28. februar 2016

En smakebit på søndag: Nissekrigen

Dagens smakebit kommer fra Bjørn Ingvaldsens barnebok Ikaros Olsens kamp for å nå toppen: Nissekrigen.

Gyldendal, 2015

Ikaros er en fattig gutt som bor sammen med den late og gjerrige (men ganske godlynt til Ingvaldsen-besteforelder å være!) bestefaren sin i bunnen av blokka. Akkurat som den mytologiske skapningen Ikaros dras han oppover... og vi som kjenner historien, vet hvordan det da kan gå. Ikke fullt så dramatisk som for mannen han er oppkalt etter, men både Ikaros og flere med ham får sine lærepenger. Med Ingvaldsenske forviklinger og karikerte rikinger (og en ekstremt usympatisk lærer) på veien.

Tenk at jeg hadde innbilt meg at jeg var like bra som Dick. Tenk at jeg hadde trodd at jeg var noe. Heldigvis fikk jeg øye på Mons og Melodica. Jeg tuslet bort til dem og hilste. 
Mons kikket på meg. Melodica så en annen vei. 
- Hva holder dere på med? spurte jeg. 
Ingen av dem svarte. 
- Hva holder dere på med? gjentok jeg. 
Melodica så på Mons. 
- Hørte du en lyd? spurte hun. 
- Ja, det var visst noe som peip, svarte han. - Et ynkelig, lite pip. 
- Det minner om pipingen til Ikaros Olsen, sa Melodica. Husker du ham? Dustegutten som ville være for fin for vennene sine. 
(s. 31)

Bloggen Flukten fra virkeligheten er vert for En smakebit på søndag. Finn flere smakebiter her!



 

Ingen kommentarer: