onsdag 4. juni 2014

Baksjå og framsjå: mai

Den deilige vårmåneden er over! Håper sola ikke forlater oss helt sånn med det samme. For i sola - i det minste hvis en kan snike seg inn i skyggen av og til - blir liksom livet litt lysere og lettere. Det blir naturlig å sette seg ut på en veranda, hvis en har, med ei god bok. Og det har jeg gjort ganske ofte i måneden som gikk. Og gode leseropplevelser har jeg fått som jeg gjerne vil dele! Først i denne oppsummeringa, senere (forhåpentligvis) i mer grundige bokomtaler.
Her var oppsummeringa for april, nå kommer mai.

Utsikt fra Urnes i Sogn, mot tettstedet Solvorn.
Kunne nesten vært Smalvik fra Landet under isen?
Jeg blogga i mai om:

Jeg leste i alt 34 bøker i mai, av disse 17 bøker i Tusen biter-serien, som er veldig rask å kjøre gjennom (og også ble hoppet litt i). Ellers ble det:
  • Lars Mæhles første krimroman, Den mørke porten. Godt likt. Står i ventepåblogginnlegg-bunka mi, vi får se.
  • Et par fagbøker: Coming Out Atheist av Greta Christina. Hjelpebok for eksreligiøse som har fått snudd livet opp ned! Og Kunsten å være voksen av Frode Thuen. Samlivsterapeuten fra Dagbladet har begått ei veldig informativ og tankevekkende fagbok om temaet voksne. Viktige stikkord: barn er avhengige, ungdom selvstendige, voksne ansvarlige.  
Cappelen Damm, 2011

  • Noen bildebøker som ble røsket fram fra glemselen (eller for min del, lest for første gang): Aller kjæreste søster av Astrid Lindgren (bildebok), Herr Nysgjerrigper av Roger Hargreaves og Den store Ruffen-boken av Tor Åge Bringsværd.
  • Den siste bildeboka (egentlig seks bøker) var ikke tilfeldig lest, siden jeg nettopp har lagd en søknad om Astrid Lindgren-prisen (ALMA) for BUF. I forbindelse med den fikk jeg lyst til å lese meg opp på Bringsværds bøker, det er litt av et forfatterskap vi snakker om! Karsten og Petra i København (bildebok) ble med på lista, det samme gjorde Noa (Mime-serien) og Heimdalls sønner (Vår gamle gudelære). De to siste er spennende og kunstneriske bøker hvor ulike myter og fortellingsvarianter lager en helhet.
Ruffen (ill. Thore Hansen)

  • To gode, gamle barnebøker i serien "klassikere jeg endelig har lest": Peter Pan av J. M. Barrie og Min første bok om Ole Brumm av A.A. Milne. Den siste boka vil være med i et stunt jeg skal gjøre på fredag! Ellers er bøkene fulle av gode vendinger og sitater. 
Gyldendal Tiden, 1998
(kan leses på nett her)
  • Ungdomsbøker med spenning av ulike slag: overnaturlig framtidsthriller (Den femte bølgen av Rick Yancey), kostskoledrama (Tims tragedie av Elizabeth Laban) og detektivfortelling inspirert av en viss sekt (Mientologene av Tom Kristensen; bytt ut "M" med "Sc":))
  • ei ungdomsbok som var uten det store drivet, og det er hele vitsen med denne småmorsomme og samtidig litt tragiske (syns jeg) fortellingen: Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til av Liv Marit Weberg. Fortjener flere ord!
  • kunstroman med blanding av tegninger og tekst: Himmelfallen av Brian Selznik (forfatteren av Oppfinnelsen av Hugo Cabret). 
  • og sist, men ikke minst omleste jeg Landet under isen av Lars Mæhle for å kunne lese bok 2, Dødeboka, uten for mange rynker i panna. Det er tross alt noen år siden førsteboka kom.

Var det her noen kandidater til Best i 2014?
Jeg fikk lyst til å lage en klassiker-kategori, og i så fall kan både Peter Pan og Ole Brumm komme høyt opp. De to fagbøkene var begge nyttige; så er bare spørsmålet om "nyttig" burde være et kriterium på en bokblogg? Ellers var både Den mørke porten og Den femte bølgen spennende lesning.

A propos: har du hørt om prosjektet 101 beste barnebøker? Jeg er i gang med opplistinga, men det er forferdelig vanskelig å velge bare fem bøker. Godt iallfall å ha en blogg med oversikt over det en har lest de siste årene.

Så var det framsjå: hva skjer i juni? Jeg har, som før nevnt, lest ferdig Dødeboka. Ungdomsromanen Malstrøm av Caterina Cattaneo var mørk, het og intens. Fantasyserien til Anette Riise-Hanssen venter fremdeles på bordet. Ellers gleder jeg meg til å begynne på Den 13. disippel av Tom Egeland, det spørs om ikke den blir togbok fredag.

God lesemåned!

Ingen kommentarer: