søndag 11. mai 2014

Smakebit på søndag: Den 5. bølgen

Gyldendal, 2014

Denne søndagens smakebit kommer fra framtidsthrilleren Den 5. bølgen av Rick Yancey. Jeg kunne valgt mange utdrag, men velger å sitere fra side 107:

Verden ble revet i fillebiter. Og små vrakrester regnet ned overalt rundt meg.
Det var begynnelsen på den fjerde bølgen. 
Jeg bråstoppet før jeg nådde frem til leiren. Den varme lukten av kruttrøyk. Røykstrimer som sivet ut gjennom vinduene i brakka. En person krabbet mot lagerskuret. 
Det var faren min. 

Dette er utrolig spennende. Desperate, unge mennesker lever - og kriger for å overleve - under ekstreme forhold som vi ikke engang kan forestille oss (tankene går til I morgen, da krigen kom); en av dem, Cassie, tror hun er alene som menneske etter at "De Andre" har inntatt planeten. Så møter hun noen som hun endelig prøver å stole på, selv om mistroen mot alt og alle allerede har blitt en viktig del av henne.

Det er flere fortellere i romanen med hver sine deler. De blir ikke nødvendigvis introdusert med navn før det har gått litt tid, og dette spenningsmomentet er en viktig del av plottet, selv om det krever sin leser. Romanens hovedfortelling starter når de fire første bølgene av angrep er over, men vi får tilbakeblikk til det som skjedde helt fra De Andre først ble oppdaget, og det syns jeg faktisk er det mest fascinerende av alt. Iallfall nesten.

Anbefales virkelig til den som vil ha en sidevender av en thriller!

Flukten fra virkeligheten, som startet smakebitutfordringa, har linker til flere smakebiter du kan kikke på. 


Ingen kommentarer: