mandag 17. februar 2014

Bildebøker om det å leve her, egentlig

Har du lest bildebøkene til Kaia, Bendik og Trond Brænne, illustrerte av Per Dybvig?
Sannsynligvis ikke, hvis du ikke
  • selger eller låner ut barnebøker selv
  • har barn du leser bildebøker sammen med, på jobb eller privat
Men har du ikke lest dem, vil jeg virkelig anbefale å ta en titt! Jeg fant dem nettopp fram fra bildebokkassene på biblioteket da jeg skulle forberede meg til lesestund.

Disse bøkene sier noe viktig, på en enkel måte, om det å leve sammen som mennesker. Dyrene på garden - hesten, grisen, høna, skjæra og haren - er faktisk litt som deg og meg. Og av og til kan det være fint å se litt enkelt og samtidig nytt på ting. Og morsomt! Per Dybvigs tegninger er noe for seg selv.

Aschehoug, 2005


Jeg har nå bladd igjennom
  • Fremmed, hvor beveren kommer utenfra og får en ganske lunken mottagelse av hest & co. Men han er kreativ og aktiv, så han er den som til slutt hjelper de andre til å holde ut i den sterke varmen.
  • Savnet, hvor skjæra spør de andre dyrene om de egentlig syns han hører til med dem. Svaret er alt fra likegyldig til avvisende, og hva gjør han da? Inviterer alle til en fest... som er full av skjærer.
  • Uvenner, hvor skjæra finner en pinne til reiret sitt. Pinnen blir "lånt" av høna og deretter av de andre dyra etter tur. Hver av dem er skråsikre på at pinnen er deres, og dette blir et stort problem.
  • Venner, hvor dyrene vil bli bedre kjent og dermed inviterer hverandre hjem til hønseburet, skjærereiret, grisebingen og så videre. De prøver alle sammen å være positive og høflige når de er på besøk, men det er nok ikke så lett. Alle trives egentlig best i sitt eget hus. Men det kan jo gå an å være venner likevel?
Den nyeste boka i serien, Redd, kom ut etter Trond Brænnes død. Den handler om det at redselen kan bli mindre når en deler den med andre. Og når en tenker seg om...også sorgen!

Jeg følte altså at disse bildebøkene sa noe til meg i dag.

For hvem av oss har ikke opplevd det å være utenfor?
Vi strever for å passe inn, eller kanskje vi tør å satse på å bli likt for den vi er og det vi kan.
Og hvem har ikke møtt seg selv og sine fordommer i døra?

Ha en god bildebok-mandag!



3 kommentarer:

Langtvekkistan sa...

Tre av disse har jeg lest masse til både egne og andres barn, så nå må jeg se til å få tak i de to andre. :o)

Synne sa...

God idé! En må vel kalle disse underkommuniserte skatter. Hvordan fant du dem?

Langtvekkistan sa...

Jeg jobber på et minibibliotek, så det var der disse skattene dukket opp. :)