mandag 8. juli 2013

Kom te Ål, då!


Dere har hørt om Hemsedal, ikke sant? Jepp.
Hva med Geilo? Jo, selvfølgelig. Hvem har ikke det? Hyttefeststedet framfor noen. (Jeg leste nettopp boka Autonom av Martin Nygaard; hovedpersonen drar dit på hyttetur.)

Hva med Ål, da?
Den var verre.
For å informere:
Ål ligger på veien mellom Geilo og Hemsedal. Pent og pyntelig. Også et flott vintersportsted, om ikke med de tøffeste bakkene. Hundrevis av kilometre med skiløyper. Bendit alpinfestival og skiskytterfestival blir arrangert her. Og i sommerhalvåret er det cup i håndball og fotball. Ål er også en hyttekommune, som Geilo; 2400 fritidsboliger er ikke dårlig i en kommune med 4700 fastboende innbyggere! Vi merker det godt nå om sommeren på biblioteket.
Ellers kommer det et par kjendiser herfra: Gruppa Hellbillies, som sang om negeren på Ål stasjon, og så Olav Thon. Hørt om dem? Tenkte jeg det ikke.

Nydelig natur har kommunen også.

Hallingdalselva er min favoritt.


Eller skulle jeg valgt fjellheimen?



I går kom jeg fram til at jeg hadde fått en ny favoritt. For få steder er så sjarmerende som Leveld! Et stykke nordover fra riksveien kjører en, oppover hvor gardene og åkrene ligger som perler på ei snor i bakkene, og for tida kan du også få litt "finkulturell" input. Se bare her.

Leveld Kunstnartun, Bjørneboe-utstilling.

Forfatteren Jens Bjørneboe var faktisk i Leveld mange somre, og satte opp et loft (et stabbur brukt til hytte) der, hvor han skrev på flere av bøkene. Det er nå en del av Leveld Kunstnartun. Og for tida kan vi som besøker Leveld se ei utendørsutstilling av Bjørneboe-sitat! Genialt! Sitatet over skjønte jeg ikke så mye av, det under falt jeg på den andre siden for (selv om jeg skrøt av skimulighetene i starten av dette innlegget):


Ellers fins det noe for den kunstinteresserte også, eller historisk interesserte: "Empty stores on empty barns" av fotografen Knut Bry.

Knut Bry har fotografert nedlagte butikkbygg, og flere av disse bildene er nå hengt opp på nedlagte låver.
Kom til Leveld og se det selv, da vel! 

Les mer om Leveld Kunstnartun og utstillingene her.

Ingen kommentarer: