mandag 17. juni 2013

Damer og menn på Narvesen

Har noen av dere vært på Narvesen på Drammen stasjon?
Jeg går stort sett innom den hver gang jeg reiser sørover med tog. Her tar jeg meg en pause, kjøper mat - og kikker i hyllene med blader og bøker, selvfølgelig.

I går fikk jeg en øyeåpner på Narvesen. Jeg stod foran inngangen og kikket til venstre. Der stod det en avdeling med blader om mote, trim og trening, interiør, bryllup og kjendissladder. Jeg gikk lenger inn. Forbi bordene og hyllene med Olapakker, smoothies og godteri til venstre og kassen til høyre. Helt inn i det innerste hjørnet fant jeg bladene om den raskeste bilen, om friluftsliv og iPad og (øverst) om Karen fra Østfold som onanerer i dusjen. Samt fagblader om historie og vitenskap.

Jeg stod og kjente på en vond følelse. Jeg var ikke bare irritert, det var mer enn det. Dyp skuffelse. Jeg vurderte lenge å gå bort til kassen og spørre ekspeditøren der om hvorfor de hadde to så avskilte avdelinger med blader. En for "kvinner" og en for "menn".

Hva med alle som ikke kjenner seg igjen i denne inndelingen? Jenta som liker å lese om biler eller hater kjendissladder, gutten som brenner for interiør? Selv liker jeg godt Illustrert vitenskap, som jeg fant i "manneavdelingen". Er jeg dermed mindre kvinnelig? skulle jeg si.

Uansett. Da det ble tid for å kjøpe seg en roman til den siste delen av togturen måtte jeg bort i dameavdelingen, selvfølgelig. (Dere vet vel at ekte mannfolk ikke leser romaner?) Der kikket jeg lenge bakpå bøkene og bladde litt i noen av dem - krim, historiske romaner, grøss og mysterier og Harlequin-romanser. Til slutt fant jeg boka jeg hadde mest lyst til å lese der og da.

Og holdt klokelig munn om kjønnsinndelinga av lesestoff da jeg leverte den til scanning i kassen.

Gyldendal

2 kommentarer:

Gråbekka`s Blogger sa...

Hei ville bare si jeg har gitt deg en utfordring på bloggen min:)

Takk for Narvesen historien, liker heller ikke at de deler inn i kjønn:)

Ønsker deg en fin dag!:) Og kos deg med ditt nye innkjøp:)

Synne sa...

Takk for utfordring, skal prøve å svare på den! Arven var i grunnen ei fin bok og ikke noe bomkjøp. - Inndelinga i kjønn eller i det minste blad-sjanger er nok vanlig, men jeg har ikke sett det så ekstremt før. Kanskje jeg bare ikke har sett godt nok etter.